1 871 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur få loss limmad träregel från gipsvägg?
Jag håller på att fixa ytskikt i en sunkig klädkammare. Som förberedelse inför puts o spackel så skruvade jag loss gamla hyllor, men stötte på överraskningen att några satans träreglar både är skruvade och fastlimmade på en enkel gipsvägg. Ingen aning om vad det är för lim men hårt sitter det.
Funderade på kofot, men tror det skulle sabba gipsväggen. Enda andra idéen jag har är att rocka loss med ett stämjärn och hammare men rädd även det ska förstöra väggen.
Någon som har nån bra idé? Eller vet om kofot/stämjärn är värt ett försök?
Eftersom jag ändå ska fixa ytskikten gör det inget om det blir lite skador, men vill inte riskera köra hål igenom väggen...
Funderade på kofot, men tror det skulle sabba gipsväggen. Enda andra idéen jag har är att rocka loss med ett stämjärn och hammare men rädd även det ska förstöra väggen.
Någon som har nån bra idé? Eller vet om kofot/stämjärn är värt ett försök?
Eftersom jag ändå ska fixa ytskikten gör det inget om det blir lite skador, men vill inte riskera köra hål igenom väggen...
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Tja! Har du ett multiverktyg så kan du ju testa att köra med de mellan regeln och gipsen. Finns att hyra på typ Classe å andra ställen annars. https://www.hyrhosclasohlson.se/products/952056010
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad tror du om att rocka loss med slägga och sedan sätta ny gips?
Massa pyssel att få loss reglarna och sedan lappa igen skadorna och det blir aldrig lika bra som ny gipsskiva.
Protte
Massa pyssel att få loss reglarna och sedan lappa igen skadorna och det blir aldrig lika bra som ny gipsskiva.
Protte
Klicka här för att svara