raveper
raveper: Skulle i så fall spacklat fast remsan först och sen resten av väggen.
1 svar · 2,1k läst
D
Derbyboy: En fundering jag har är också att alla lister, socklar, foder mm som man köper har ett angivet glansvärde på 30-45. Jag antar att mina färdigmålade dörrfoder från swedoor också har ett glansvärde på 30-45. Hur bra blir det att måla sockeln och dörrfoder i glans 15? Taklisten (hålkäl) tror jag fungerar med glans 15 eftersom taket (Huntonit) ligger nära på glans 20
23 svar · 10,8k läst
Alguren
Alguren: Tack för svaren. Det blev en stålborste med bits för att ta bort det mesta av gamla färgen och rosten. Sen finliret med sandpapper för metaller. Sprayade på ny svart matt färg i två lager. Blev en ganska stor skillnad. Nöjd!
3 svar · 1,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Vill du lasera ska det göras på obehandlat virke
1 svar · 2,2k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Det ser väldigt ojämnt ut. Som sagt, ta bort all lös tapet inklusive bubblor. Spackla, slipa, måla (eller tapetsera).
2 svar · 1,4k läst
·
H
hapazard: Kör på koncentrerad bensaltensid istället, både dödar alg och mögel och tvättar. Blir billigare med.
2 svar · 2,7k läst
·
raveper
raveper: Det kommer nog gå bra om ni gör så gott ni kan. Ta bort all den gamla lösa tapeten. Kan hjälpa att fukta den lite. Sen får man se om det behöver bredspacklas eller inte. Annars kan man dra på ett lager easy cover tapet.
2 svar · 1,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Du måste ta med lite tapet till affären
1 svar · 744 läst
Jiji
Jiji: Ja det kan du om den gamla tapeten sitter ordentligt. Men du måste spackla och slipa ojämnheter innan du sätter upp easycover eller liknande produkt. (Och ta bort ev veck och knölar.)
4 svar · 4,7k läst
P
Patriknym: [citat] Jag förstår det också. Var mest ute efter spontana intryck om hur offerten var i förhållande till arbetet som ska göras.
7 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Upplever du att tapeten alltid drar mot blått oavsett om det är på dagen eller på kvällen? Dagsljus är blåaktigt. Ögat är anpassningsbart så att det i huvudsak upplever skillnader och tapeten kanske ser blåaktig ut därför att du har t.ex. dörrfoder som går i gult. Men om de i stället var lite blåtonade så skulle tapeten inte se blåaktig ut.
1 svar · 1,4k läst
garvin
garvin: https://www.gyllenhaks.se/index.php?main_page=product_info&products_id=2595
5 svar · 2,4k läst
·
S
start79: [citat] Okej, då kanske det är en vanlig matta, som kanske kan andas och val av färg blir extra viktigt? Har provmålat både matta och vägg med silikatfärg så får se lite hur det håller innan jag kör.
5 svar · 1,9k läst
·
A
AndersS: Googla på den färg du köpt så står lägsta temp och torktid.
1 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Radiatorn tillhör normalt föreningen så den får inte bytas ut innan man har fått lov av föreningen. Brukar krävas en garanti på att det är samma värmevärde (eller vad det heter) på den nya så att inte uppvärmningen hos grannarna påverkas.
11 svar · 1,1k läst
·
E
Emil Wahlin: Hur gick allt? Vilken förankringsgrund valde du?
4 svar · 9,1k läst
K
Kim_och_Ida: Test
14 svar · 8,2k läst
·
R
RYS1746: Jag har spacklat lite sprickor och kvisthål i ett trägolv som jag i första åtanke skulle måla, men efter jag klickade med en burk bets på färgbutiken så bestämmde jag mig för att betsa, kan jag på något sett behandla spacklet så att det går att betsa över det med ett bättre resultat? Vet att det finns speciellt spackel avsett för bets men tänkte om jag skulle kunna slippa att
0 svar · 2,4k läst
A
Allmänobildad: Enklast är nog att låna en RAL-färgkarta och välja ut en färg som ligger så nära som möjligt. En annan variant är att fråga jotun efter ncs-koden på färgen och försöka tolka den i en översättningsnyckel
1 svar · 869 läst
D
Davidkay: Det är så att jag håller på att spackla tapetserade vägg skarvar med finspackel men det blir bubbligt som man kan se på bilderna. Så min fråga är hur kan jag lösa det så att det inte blir bubblig vid skarvarna ? Väggarna ska färgas med "nordsjö original matt 7" Därför skulle jag verkligen behöva bra tips för att det ska se bra ut. Sedan tog jag bort tapet från dörrlister men
0 svar · 2,2k läst
·
K
Klicka: Gräv bort spacklet och spackla med gipsbruk.
10 svar · 5,6k läst
Ole Utne
Ole Utne: Tack för era råd!
3 svar · 1,1k läst
S
Stefan1972: Du menar möglet? Det är som sagt torrt/dött så borsta bort och dammsug och isolera på du. Mögelsporer finns omkring oss i luften hela tiden och det är inte så att nå kvarvarande sporer vaknar till liv igen om de lämnas kvar. Kvarstår fuktproblemet så kommer det att mögla oavsett där förutsättningarna är bäst.
5 svar · 1,7k läst
·
R
Rosa-Ljus: Tack för svar. Ja, du har helt rätt att det ändras utan ljus utifrån. Jag ska också byta golv, i tre rum är det nu en plastmatta med lite rosa ton i (någon sorts ljus träimitation) så när nya golvet är lagt blir det säkert bättre också. Det blir väl en kompromiss, att hitta någon ton som trivs både i rosa och gult ljus.
2 svar · 899 läst
A
A-Man_08: Man målar plastdetaljer på bilar som står i sol vind och rusk, slipa och eventuellt grunda med grundfärg för plast så blir det nog utmärkt.
1 svar · 6,3k läst
S
Styrman_jansson: Carat är väl en alkydoljefärd. Caparols motsvarighet i alkrylat är Intact. Den har jag målat mitt hus med. Har även skrivit en recension här; https://www.byggahus.se/forum/threads/recension-caparol-intact-fasadfaerg.384915/
2 svar · 3,0k läst
H
Helena Eklund: [citat] Tack för tipsen
2 svar · 1,3k läst
·
N
Nyfiknast: Lite sent nu kanske men kan vara bra ifall någon annan läser denna tråd. Men målade väggar+tak i mitt garage med Nordsjö Perform+ Easy2clean och den är helt suverän. Nästa gång jag målar om inne målar jag med den. Den har glans 10 matt och är väldigt avtorkningsbar. Knappt ens att flugskit lämnar fläckar efter avtorkning. Vid ett tillfälle sköt min kompressor varm olja ut över
2 svar · 2,6k läst
Silver78
Silver78: Slip ner övergångarna på tapeten. Skrapspackla alla väggar. Slipa. Måla.
3 svar · 802 läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Är det droppar och du ska måla dom så är det bara att skrapa... Finns ju inget galvskikt att skada..
5 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.