Vi håller på att måla en trapp, men resultatet blir allt annat än bra...

Vi blev rekommenderade på färghandeln att köpa golvfärg, vilket vi gjorde. Vi köpte även grundfärgen som de rekommenderade...

Men färgen är OTROLIGT rinnig. Jag har målat så mycket i mina dagar men detta är helt sanslöst. Det blir rinningar på alla ytor som inte ligger horisontellt. Jag stryker och arbetar ut färgen men det blir liksväl rinningar.... färgen torkar så snabbt så om jag tar mindre färg så blir ytan jätteful...

Så antingen rinningar eller hackiga ojämna penseldrag...

Färgen heter trestjerner golvfärg.

Måste man ha just golvfärg eller kan man inte använda någon mer lättarbetad färg? Vad har ni för etfarenheter?

• Gilla
Danielåhus
  • Laddar…
Heter märket trestjerner? Det gäller ju att fastna för ett märke då man målar och sedan arbeta upp sin färdighet med märket - det är stor skillnad!
Alla har väl sin favorit, jag har målat mycket med Sadolin, även deras golvfärg. Blev bra!

• Gilla
catherineb
  • Laddar…
Jag har nyligen målat trappa och använt en vanlig snickerifärg från Nordsjö på rekommendation från färgaffären. De menade att golvfärg är svår i trappor på de lodräta ytorna just för att golvfärgen är lättrinnande för den ska flyta ut ordentligt på det plana golvet.
Är du intresserad kan jag kolla namn mm i morgon.

Jag har målat och rollat och tyckte det gick bra. Får man för tjockt med färg rinner det så klart men man behövde inte vara överdrivet försiktig.

• Ny målad trappa i grå färg med målarverktyg och maskeringstejp på nermålade steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eklundh och 3 till
  • Laddar…
Jag målade min trappa med Becker snickerifärg. Funkade kanon.

• Gilla
LarsÖstberg och 1 till
  • Laddar…
En vanlig snickerifärg är lite för klen, en lackfärg likt Alcro Servalac, Teknos Futura Aqua, etc, dom flesta tillverkarna har en hårdare version av snickerifärg, fungerar utmärkt i trappor.

• Gilla
catherineb
  • Laddar…
Målade nyligen om vår trapp med "Alcro Studio Golvfärg" blev kanonbra.
Inte speciellt rinnig.

• Gilla
Mrsjouy och 1 till
  • Laddar…
A andersgd skrev:
Jag har nyligen målat trappa och använt en vanlig snickerifärg från Nordsjö på rekommendation från färgaffären. De menade att golvfärg är svår i trappor på de lodräta ytorna just för att golvfärgen är lättrinnande för den ska flyta ut ordentligt på det plana golvet.
Är du intresserad kan jag kolla namn mm i morgon.

Jag har målat och rollat och tyckte det gick bra. Får man för tjockt med färg rinner det så klart men man behövde inte vara överdrivet försiktig.
JA tack!!

Tack för alla svar! Men hur gör jag nu när målningen redan är påbörjad? Slipar jag bort så mycket jag kan av täckfärgen och målar på med något av förslagen ni kommit med?

Hela trappen är grundmålad...

• Gilla
KarinMahammar och 1 till
  • Laddar…
Burk med Jotun kvist- och spärrgrundfärg hållen i en hand med målarfärgfläckar på byxorna.
Skapa konto

Denna grundfärg har vi använt.

• Gilla
Edel 53
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag bifogsr foto på den färg jag använt. Det går att gå försiktigt efter några timmar (tror det var 6-8 timmar) men tar 1-2 veckor innan färgen härdat helt

Jag har använt samma grundfärg på en annan trappa och därefter snickerifärgen med bra resultat.

Jag hade slipat ner där det runnit och matt-slipat resten av ytan så att nya färgen fäster bra och därefter målat. Kan vara bra att kolla med färgaffären att färgerna fungerar med varandra och om man ska vänta tills färgen härdat helt.

• Burk med Nordsjö Ambiance Superfinish halvblank snickerifärg på en arbetsyta.
    Skapa konto
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Målade nyligen om vår trapp med "Alcro Studio Golvfärg" blev kanonbra.
Inte speciellt rinnig.
Även jag har nyss målat med denna med bra resultat. Använde deras grundfärg med vill jag minnas..

• Gilla
Sajmon
  • Laddar…
Trappan är i sektioner så vi behöver inte gå på den, men när vågar man vända och belasta på den färdigmålade sidan? När färgen har härdat efter några veckor? :surprised:

Ny målad trappa i sektioner på skyddspapper med en öppen burk vit färg och pensel.
Skapa konto

catherineb catherineb skrev:
Trappan är i sektioner så vi behöver inte gå på den, men när vågar man vända och belasta på den färdigmålade sidan? När färgen har härdat efter några veckor? :surprised:
Efter 6-8 timmar borde du kunna vända. Kanske till och med tidigare

• Gilla
catherineb
  • Laddar…
A andersgd skrev:
Jag bifogsr foto på den färg jag använt. Det går att gå försiktigt efter några timmar (tror det var 6-8 timmar) men tar 1-2 veckor innan färgen härdat helt

Jag har använt samma grundfärg på en annan trappa och därefter snickerifärgen med bra resultat.

Jag hade slipat ner där det runnit och matt-slipat resten av ytan så att nya färgen fäster bra och därefter målat. Kan vara bra att kolla med färgaffären att färgerna fungerar med varandra och om man ska vänta tills färgen härdat helt.
Superfinish finns även i matt(5glans)
Går även bra att grunda två gånger och ett lager superfinish.

//Nordsjö återförsäljare och målare.

Redigerat:
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
Det kanske hade blivit bättre om ni sprutmålade vilket ni var inne på tidigare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.