Färg, Måla & Tapetsera
Wouter Wildeboer: Hemma har vi gamla väggar som är gjorda av mdf skivor. Kan man bygga så och slippa gips?
S0MMER: [citat] Om det fortfarande är av intresse: Fick svar från Alcro nu, den NCS som kommer närmast deras kulör 460 varmvit är: S 1002-Y
amandadenandra: [citat] Smart, det har jag inte tänkt på!
Emil Wahlin: Hej! Jag tänkte måla om i hallen, först så ville jag bara köra väggarna (det som är spacklat nu) Men sen tänkte jag att det blir ju konstigt om väggarna blir fin ny vit kulör, och taket /väggarna ovanför sladdarna förblir den gamla. Som ni ser så har det dessutom spruckit upp lite på vissa ställen. Så: Hur går jag tillväga? Ska jag knacka bort allt som sitter löst/
skanfals: [citat] Med den signaturen känner jag mig lugnare. Tack!
Disneygrisen: Om någon vecka kommer det en målarfirma till min brf och målar hela väggen runt min ytterdörr (se bilder). Jag har gjort allt arbete själv som att spackla och lägga fog runt karmen och de ska bara måla. Jag frågade om de kommer grundmåla hela väggen, men fick svaret att de bara målar den gröna väggfärgen och sen målar de dit den vita bården/schablonen. Fråga 1: Min spackling är
VeronicaMattsson: [citat] All lös färg skrapades bort men det blev inte trärent överallt då färgen satt hårt på vissa ställen. Enligt Colorama som ”testade” den gamla färgen, skulle Alcro Bestå fönsterfärg, fungera på den gamla färgen. Jag frågade dock inte vad det var målat med tidigare.
JOB The Builder: Har fått svar från Nordsjö teknisk support, upptäckte att det fanns ett telefonnummer på burken man kunde ringa :D Utomhusfärg av den typen har ingen slitagegrad överhuvudtaget, samt att den innehåller fungicider, dvs gifter, eftersom den används utomhus. Har man en sådan färg inomhus får man gifter i inomhusmiljön, och det vill man absolut inte ha inomhus. Så denna fråga kan verka
Rosa-Ljus: Slipa av hela dörren och måla 1 lager med grundfärg sen 2 lager snickerifärg.[/QUOTE] Tack för tips! Det blir mycket jobb, men bra resultat.
Nyfiknast: Nu vet jag inte hur mycket du behövde spackla men är det bara en liten sträng så använd latexfog på nästa ställe för det är flexibelt. Annars i med en pappremsa och gipsspackel
Nyfiknast: Om lacken sitter bra så ser jag ingen mening med att ta bort den? Köp en mjuk slipsvamp med P180/P240 och matta ner lacken istället så kommer färgen att få fäste sen.
Disneygrisen: [citat] Tack för ett utförligt svar! :) Känns som att det här kommer bli bra!
proffsrik: Det beror ju på vad du ska ha för färg. Om du har lagt tid och energi på att putsa och vill ha kulören vit förordar jag äkta silikatfärg, Den är lite dyrare,frätande och jobbig att måla med men du får ett helt diffussionsöppet oorganiskt resultat. Du kan då om du vill välja att använda silikatbinder/vattenglas som primer. Jag har målat utan primer och det har också fungerat bra.
achtungbitte: [citat] det låter nog som det skulle kunna funka. prövat med filttassar, men då vandrade klistret och fastnade på väggen.
ster57: Hej jag tänker måla de rostiga partierna med isotrol. Undrar om det finns erfarenhet av att täckmåla hela taket med en bra färg. Således tips på färgfabrikat och vad färgen heter önskas. Plåtens fabrikat är planja. [bild]
Tompafix: [citat] Blomspruta med vatten, eller badda med en svamp
Dimchi: Min lägenhet har precis renoverats och bland annat spacklades och målades. Idag märkte jag också en bubbla på väggen. Kan väggen vara fuktskadad?
magdush: [citat] Jo jag vet det men gillar inte resultatet tyvärr.
Wouter Wildeboer: [citat] Har du inga problem med blödning av osb'n eller att skarvarna släpper? Tänkte själv sätta renoveringstapet på osb men är inte säker att det håller, man hör så många olika åsikter...
anderssose: Glömde att skriva att resultatet blev klart godkänt. Hyrde golvslip, slipade och dammsög, och sedan på med epoxy från Biltema faktiskt. Nu ett antal månader senare är det fortfarande fint. Använder däckmattor för att skydda golvet givetvis. Som någon skreb så kika på videon på youtube kanalen: GördermedRW.
b8q: Tretex ger å andra sidan en ljuddämpning och mjukare ljudbild än gips, som ger ett hårdare ljud i rummen.
Novisorisk: Vore tacksam för lite hjälp :) Bor i ett 50-talshus och ska börja med att renovera i hallen. Vill få det i fräscht skick, tapeterna var trasiga och neddragna på vissa ställen och hörn är skadade. Har aldrig tapetserat innan, men är händig och fixar det mesta själv bara jag vet hur jag ska göra. Listerna får vi byta sen i samband med golvbyte (ska ej göras nu, vill bara få ordning
JohanVSF: [citat] Nja, kanske inte egentligen. Bara kosmetiskt. Det fanns en och annan liten skavank. Nu efter att jag grundmålat både tak och vägg så ser det iofs rätt ok ut. Men man blir ju lite obsessed efter ett tag och då faller "rätt ok" bort.. :)
Miles: Jo jag tror också det varit alkydoljefärg ... och eftersom förra ägaren lämnat en burk med DRYGOLIN Fönster & Dörr så körde jag vidare med den. Jotun har en bra beskrivning. Skrapade bort färgen en del, speciellt där fanéren var dålig. Det var ganska lättskrapat men hade inte tid att skrapa hela dörren. Sen tog jag bort den fanér som inte alls satt fast och spacklade upp den ytan.
fire1se: Hej, Jag håller på och fixar taket i tvättstugan som ligger i källaren. Taket ser bedrövligt ut och det är en salig blandning av olika ytskikt, det var tidigare dusch, bastu, toalett och förråd här med separata rum därav skillnaderna. Än så länge har jag spacklat alla stora hål med cementspackel och jag funderar nu på hur noggrann jag ska vara med finishen. Det är som sagt en
byggarnolsson: [citat] Tackar för svar! Fick precis svar från Ottossons också, enligt dem med så är detta helt normalt och ska gå tillbaka så snart det torkar upp. Hehe, nybörjare på linoljefärg så fick lite skrämselhicka där :D