Hej,

Vi har precis övertagit ett hus (10 år gammal skånelänga i äldre stil) där hela ovanvåningen, väggar och tak, är av råspont. Det är i bra skick, men jag tyckte den var väldigt grov och försökte slipa ner den lite. Det såg sådär ut eftersom plankorna inte är helt plana så på en del blev ytterkanterna helt hyvlade medan mitten fortfarande var grov. Så vi bestämde oss för att lämna dem som de är och bara vitolja. De är inte helt obehandlade, men de har idag minimalt med vitolja på sig och jag vill gärna ha en vitare färg på dem.

Men frågan är hur och om jag ska förbehandla dem? Jag försökte tvätta med målartvätt, men plankorna är alldeles för grova och vilket verktyg jag än använder, svamp eller trasa, så trasas de sönder med en gång. Behöver de tvättas först och i så fall, hur ska jag göra det? Väggarna har inga fläckar eller något, bara på ett ställe ser det ut som lim från fogarna har runnit ner lite på väggen. Jag har kollat på spray, men hittar inget som inte ska tvättas av.
 
Eftersom det inte skall bli högblank finish på det hela så hade jag inte brytt mig om att tvätta av det om det inte är fullt med matfett eller vad som nu kan ha tagit sig in i utrymmet. Är det bara torrt kommer en dammsugning räcka. Vi kan ju gissa på att det är någon form av olja som det är behandlat med, så motsvarande oljefärg eller annan olja borde ju gå fint. Provmåla nånstans först.

Det är inte ofta jag använt målartvätt... vi målade om vår lackade furutrapp för något år sedan, den fick jag tvätta 3 ggr, men den hade ju sett 25 år av skitiga barnfingrar, hundar, tappad mat och annat, så där var det liksom väldigt tvunget... jobbigt att se hur skitig den var på nära håll :thinking:
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Eftersom det inte skall bli högblank finish på det hela så hade jag inte brytt mig om att tvätta av det om det inte är fullt med matfett eller vad som nu kan ha tagit sig in i utrymmet. Är det bara torrt kommer en dammsugning räcka. Vi kan ju gissa på att det är någon form av olja som det är behandlat med, så motsvarande oljefärg eller annan olja borde ju gå fint. Provmåla nånstans först.

Det är inte ofta jag använt målartvätt... vi målade om vår lackade furutrapp för något år sedan, den fick jag tvätta 3 ggr, men den hade ju sett 25 år av skitiga barnfingrar, hundar, tappad mat och annat, så där var det liksom väldigt tvunget... jobbigt att se hur skitig den var på nära håll :thinking:
Tack, då tror jag vi bara hoppar över det där med målartvätt :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.