3 982 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Måla trären bänk för utomhusbruk?
Hej,
Har precis kört en träbänk som är tänkt att ha utomhus i trädgården. Den är i obehandlad furu och behöver därmed behandlas. Jag blir dock inte riktigt klok på vad som egentligen krävs för att måla den. Först tänkte jag bara fönsterfärg rakt av men sen kom jag på att jag kanske bör grundmåla. Nu råkar jag ha en burk med Curprinol trägrund V hemma men på den står det att man först ska impregnera med träolja. Så först träolja, sedan trägrund och sist någon färg. Behöver det vara så här krångligt? Kan någon ge tips på bra färg att använda? Jag saknar dessvärre förtroende för min lokala färghandel så vill helst inte fråga dem.
Har precis kört en träbänk som är tänkt att ha utomhus i trädgården. Den är i obehandlad furu och behöver därmed behandlas. Jag blir dock inte riktigt klok på vad som egentligen krävs för att måla den. Först tänkte jag bara fönsterfärg rakt av men sen kom jag på att jag kanske bör grundmåla. Nu råkar jag ha en burk med Curprinol trägrund V hemma men på den står det att man först ska impregnera med träolja. Så först träolja, sedan trägrund och sist någon färg. Behöver det vara så här krångligt? Kan någon ge tips på bra färg att använda? Jag saknar dessvärre förtroende för min lokala färghandel så vill helst inte fråga dem.
Fönster/snickerifärg fungerar bra till ändamålet, grund är att föredra, själv skulle jag aldrig måla utan grund, och jag hade nog bara oljat ändträt, men om det är något steg jag skulle vara tvungen att hoppa över så är det väl oljan, dock är det så att just i ändarna på avsågat virke så är trät extra bra på att surpla i sig vatten. Ett noggrant underarbetes betyder oftast att det förhoppningsvis fina resultatet håller betydligt mycket längre. Det är minst lika viktigt att tvätta ytan väl innan och ev slipa upp den, avlägsna gammal färg eller lack osv.O Oxymoron skrev:Hej,
Okej, så kort och gott så är dessa tre steg att föredra. Då kommer min nästa fråga. Behöver det vara någon särskild olja. Vad rekommenderas?S0MMER skrev:
Fönster/snickerifärg fungerar bra till ändamålet, grund är att föredra, själv skulle jag aldrig måla utan grund, och jag hade nog bara oljat ändträt, men om det är något steg jag skulle vara tvungen att hoppa över så är det väl oljan, dock är det så att just i ändarna på avsågat virke så är trät extra bra på att surpla i sig vatten. Ett noggrant underarbetes betyder oftast att det förhoppningsvis fina resultatet håller betydligt mycket längre. Det är minst lika viktigt att tvätta ytan väl innan och ev slipa upp den, avlägsna gammal färg eller lack osv.
Klicka här för att svara