Ska måla huset i sommar.
Köpte jotun provfärg för att testa oss fram.
Blev kulören s0500-n.
Målade ett varv. Dagen efter 1 varv. O nu dagen efter det gick jag ut för att se resultatet om vi ska välja den färgen eller en annan kulör.
Vart chockad av alla gula fläckar som syntes. Varför vart det gula fläckar?
Grundmålat med akrylatfärg.
Ska köra huset med demidekk Ultimate är det tänkt.
Men varför blev e en massa gula fläckar?
Är de för att det fortf är kallt och fuktigt ute?
Köpte jotun provfärg för att testa oss fram.
Blev kulören s0500-n.
Målade ett varv. Dagen efter 1 varv. O nu dagen efter det gick jag ut för att se resultatet om vi ska välja den färgen eller en annan kulör.
Vart chockad av alla gula fläckar som syntes. Varför vart det gula fläckar?
Grundmålat med akrylatfärg.
Ska köra huset med demidekk Ultimate är det tänkt.
Men varför blev e en massa gula fläckar?
Är de för att det fortf är kallt och fuktigt ute?
Men har du grundmålat med akrylatfärg???
Demidekk ultimate skall grundas med oljebaserad grundfärg
https://www.jotun.com/Datasheets/Do...8142__DEMIDEKK+Ultimate+täckfärg__Swe__SE.pdf
det gula kan vara att det är antimögelmedlet som fällts ut. Det blir som gula utfällningar som syns tydligt på vit färg. Jag köpte en burk vit fasadfärg, billigt då det tydligt angavs att det var för mycket antinögelmedel och kunde bli gula utfällningar. Vilket det också blev, men det försvann efter första vintern och nu är den vita färgen kritvit och lär väl aldrig mögla.
https://www.jotun.com/Datasheets/Do...8142__DEMIDEKK+Ultimate+täckfärg__Swe__SE.pdf
det gula kan vara att det är antimögelmedlet som fällts ut. Det blir som gula utfällningar som syns tydligt på vit färg. Jag köpte en burk vit fasadfärg, billigt då det tydligt angavs att det var för mycket antinögelmedel och kunde bli gula utfällningar. Vilket det också blev, men det försvann efter första vintern och nu är den vita färgen kritvit och lär väl aldrig mögla.
Hängde ej med här. Körde du med demidekk eller en billig på akrylat grund? Och de försvann av sig själv?GoC skrev:
Men har du grundmålat med akrylatfärg???
[länk]
Nej jag målade på ett gammalt hus som var målat med täcklasyr. Men det var mer att påvisa vad dom gula fällningarna kan komma sig av då det upplystes om detta på skylten för färgen som förövrigt var Nordsjö One. 99kr för 2,5 l färg med extra bra mögelskydd.E Eggentini skrev:
Frågade colorama. Han sa att de är pga fukt och att virket fortf är fuktigt och att de inte torkar som de ska heller.
Han så köp en till prov burk och testa när vädret är torrare och bättre. Om de skulle va så igen fråga firman du köpte virket av om de verkligen är akrylat. Han a demidekk går bra på alla grund förutom slamfärg..
Får vänta och se till Maj
Han så köp en till prov burk och testa när vädret är torrare och bättre. Om de skulle va så igen fråga firman du köpte virket av om de verkligen är akrylat. Han a demidekk går bra på alla grund förutom slamfärg..
Får vänta och se till Maj
Nu är det här med största sannolikhet överspelat men stötte på samma fenomen när jag bytte ut delar av mitt trappräcke vid entrén och här kommer förklaring/lösning.
Bytte en större del som oljades, grundades och målades i garaget med Jotuns produkter. Resten småfixades och behandlades på samma sätt, fast på plats, utomhus. Problemet uppstod endast på delen som jag målat i garaget.
Skickade iväg frågan och bilder till Jotun och fick snabbt svar att fenomenet "fungicidgulning" kan uppstå vid målning vid hög luftfuktighet. Det blir en temporär missfärgning och försvinner helt inom 2-3 veckor med hjälp av solens UV-ljus (går även att tvätta bort med klorin). Skönt!
Så det är bara att måla på och ha lite is i magen ;-)
Bytte en större del som oljades, grundades och målades i garaget med Jotuns produkter. Resten småfixades och behandlades på samma sätt, fast på plats, utomhus. Problemet uppstod endast på delen som jag målat i garaget.
Skickade iväg frågan och bilder till Jotun och fick snabbt svar att fenomenet "fungicidgulning" kan uppstå vid målning vid hög luftfuktighet. Det blir en temporär missfärgning och försvinner helt inom 2-3 veckor med hjälp av solens UV-ljus (går även att tvätta bort med klorin). Skönt!
Så det är bara att måla på och ha lite is i magen ;-)
Det där är ju en fullträff. Jag köpte en vit färg på stuvbutiken i Karlstad. 100kr för fyra liter. Enda felet var att det var för mycket fungicider i den som gav dessa gula fläckar, fast fler. Den bästa färgen jag köpt. Nu efter tre år är färgen kritvit, alla gula fläckar försvann efter ett år och nu utan tillstymmelse till svarta mögelfläckar.
Så här skulle all vit färg vara
Så här skulle all vit färg vara