Någon som vet vad det kan vara för typ av behandling av denna trappa?
Det ser nästan ur som tjära. Hade velat lägga på en ny yta som skyddar betongen eftersom det börjar bli frostsprängning på undersidan.

Betongtrappa med mörk, tjärliknande yta och tecken på frostsprängning, intill ett hus och en vit räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa av betong med slitage och mörka beläggningar, risk för frostsprängning, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Skulle tro att det du har på undersidan är rostsprängning som kommer sig av att armeringsjärn börjar rosta. Svårt att påverka från ovansidan

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skulle tro att det du har på undersidan är rostsprängning som kommer sig av att armeringsjärn börjar rosta. Svårt att påverka från ovansidan
Ja det stämmer. Undersidan ska slammas med korrohäft och lagas med reparationsbruk. Men det är bra om man kan skydda ovansidan från fukt också.

Åsa Lund
Den som har tipsat om produkter för undersidan har kanske tips om produkter för ovansidan?

Jag har/hade en trapp som var väldigt dålig med sprängning på baksidan av stegen och fuktgenomträgning på undersidan av planet där det är dusch och en wc.
Blästrade allt och spacklade 1gång med Ardex A46, stor skillnad i duschen och toan man ser att det är mycket torrare.
MEN det ska vara minst 2 lager A46 för att få bäst effekt, då blir det vattentätt.

Sök på renovera betongtrapp själv.
Finns även tips på behandling med STO produkter

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Tack Nino.

Jag har en hel del rost som lett till sprängning på undersidan.
Jag behöver precis som du säger blästra bort så mycket av rosten som går, slamma med rostskydd (alternativt måla med rostfärg) och sedan laga med speciellt reparationsbruk.

Men det är ovansidan jag är intresserad av. Jag undrar om trappan kan vara behandlad med kallasfalt innan, typ denna. Någon som har erfarenhet av detta?
Burk med Hagmans Kallasfalt för fuktisolering av murverk och betong, priset visas.

Det var ovansidan jag blästrade, hade massa små gropar i hela trappen efter man hackat is med järnspett, efter det har man målat så det var hopplöst att få rent.
Efter blästring så spacklade jag alltså med A46, det ska göras några vändor till så alla skador är lagade, sen ska jag köpa STO "vad det nu heter" och behandla med, den får man i valfri färg och man kan även få halkskydd i.
Då är trappen tät uppifrån, då ska jag ta tag i undersidan.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det var ovansidan jag blästrade, hade massa små gropar i hela trappen efter man hackat is med järnspett, efter det har man målat så det var hopplöst att få rent.
Efter blästring så spacklade jag alltså med A46, det ska göras några vändor till så alla skador är lagade, sen ska jag köpa STO "vad det nu heter" och behandla med, den får man i valfri färg och man kan även få halkskydd i.
Då är trappen tät uppifrån, då ska jag ta tag i undersidan.
Jag förstår. Jag har en annan trappa som är behandlad på samma vis som din på ovansidan. Men i mitt fall föredrar jag att använda samma behandling som tidigare. Tror det kan bli svårt att få spackel att fastna på den befintliga tjäran/asfalten också.
Jag har ett balkonggolv jag målade i höstas, men målade betongytor som är horisontella håller ju inte mer än ett par år.

Det är nog omöjligt att säga vad du har för behandling på din trapp genom att titta på ett bild...
Hur är kallasfalt blir den torr hård eller är den lite klibbig mest hela tiden.
Ligger solen på, blir det då mjukt kladdigt? jag har ingen aning...

Men nej du ska absolut inte spackla på det du har utan då ska det isåfall göras riktigt och blästras bort först

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är nog omöjligt att säga vad du har för behandling på din trapp genom att titta på ett bild...
Hur är kallasfalt blir den torr hård eller är den lite klibbig mest hela tiden.
Ligger solen på, blir det då mjukt kladdigt? jag har ingen aning...

Men nej du ska absolut inte spackla på det du har utan då ska det isåfall göras riktigt och blästras bort först
Jag tror jag tvättar befintligt med högtryck och sedan testar jag med kallasfalt på en mindre yta. Tycker det blir rätt fint på en gammal trapp och skyddet verkar vara ganska långvarigt. Återkommer med resultat lite senare.Största problemet är dock undersidan men det tar jag i befintliga trådar kring betongtrappreparation.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.