Hej.

Finns det någon målare med tips på vad man gör åt den skarv? Spackling osv hjälper inte. När huset rör sig så spricker det i skarvarna i trappan.

Så min fråga är ur ett kosmetiskt perspektiv hur man skulle kunna göra här. Kom gärna med tips på bra lösningar ☺️☺️väl mött.

• Vägg med en synlig skarv och spricka ovanför en trappa i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs skarven på en vitmålad vägg vid en trapp, behov av reparationstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer troligen fortsätta röra på sig så enda sättet är att antingen framhäva skarven eller dölja den med tex en bräda.

Jontestark Jontestark skrev:
Hej.

Finns det någon målare med tips på vad man gör åt den skarv? Spackling osv hjälper inte. När huset rör sig så spricker det i skarvarna i trappan.

Så min fråga är ur ett kosmetiskt perspektiv hur man skulle kunna göra här. Kom gärna med tips på bra lösningar ☺️☺️väl mött.

Bästa och säkraste är att gipsa över den väggen helt klart!

Man kan testa detta också;

Skära upp skarven och skär bort allt de lösa.

Fyll med tec7 och dra den slät över med en spackelspade så de är jämnt med väggen

spackla tunt 1ggr om de behövs beroende på hur slätt de blev efter tec7. Låt torka sen limma en pappersremsa.

spackla ut tunt 2-3ggr

slipa och sätt sen en mikrolit över väggen därefter målning!

de e vad man kan göra i måleriets makter

Lycka till om du vill försöka dölja den med spackel.
En bräa är nog tyvärr bäst.
Själv låter jag skarven vara utan att försöka dölja den. Har ändå inte så många besökare på övervåningen.

Vet du vad det är för skiva? Det är ibland svårt att få skarvar mellan spånskivor att hålla sig snygga. Om det är spånskivor kan du skruva gipsskivor över med förskjutna skarvar. Det borde räcka med tunn renoveringsgips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.