Bad en målarfirma i stockholmsregionen att ge mig ett prisförslag på att tapetera om en hall, ca 7 kvm. Med öppningar/dörrar i samtliga 4 väggar. Av denna anledning så tänkte jag det vore skönt att få det professionellt gjort då jag aldrig tapetserat förr. Vore synd att börja på den nivån.

13 000 kr ex material/tapeter blev svaret. Jag försöker vara ödmjuk då jag har noll koll. Men efter att ha kollat på lite "gör det själv" så undrar jag om priset är rimligt? Är det ROT-saltat? Vill dom inte ha jobbet?

Nu vet jag inte vad timdebiteringen är men det låter ju åtminstone som nästan två dagars arbete. För en halljäkel? Nog för att det är mycket anpassning. Väggarna är helt rena och nymålade (inga gamla tapeter) så förarbetet torde vara minimalt

Visst kan man ta in fler offerter men det är inte säkert att många är intresserade av ett så litet jobb. Kostnaden låter ganska rimlig - i det område jag bor (svårt finna hantverkare här).

Det beror väl helt och hållet på vilken nivå som underarbetet görs på också. Vill de sätta upp renoveringstapet eller kommer de sandpappra och spackla för att göra ett riktigt bra jobb (med låga materialkostnader)? 13000 kr i arbetskostnad är väl ändå 3 dagar inklusive bil och 7 kvm hall låter hinner man väl med på en dag eller max 2?

Tack båda för svar.

Hallen är målad ganska nyligen och vi har väldigt få hål. Vi tänker beställa easy-up tapeter (vilket vi angav i förfrågan).

Vi fick precis en annan offert som var i ett helt annat prisläge (mer än halva priset) så det är nog uppenbart att den första inte ville ha jobbet. Kan man inte bara skriva det då? "Fullbokad, f*ck off".... typ :-)

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.