Hej

Jag har skrapat och slipat min gamla oljade furutrappa. Nu vill frugan att den ska bli valnöts färgad. Då är min fundering, ska man måla den med golvfärg eller ska man olja den med Osmo pigmenterad hårdvaxolja? Den är rätt så åtgången med diverse spik/skruv hål som jag tänkte fixa med woodfiller.

Vad säger ni? Några goda råd?

Använder du woodfiller för att sedan olja så kommer du se lagningarna tydligt genom nyansskillnaden.
Fördelen med olja är ju att den är lätt att fräscha upp och punktfixa.

Täckmåla med golvfärg så slipper du ju att lagningarna lyser igenom.

Så jag skulle säga att beroende på hur lagningarna ser ut i förhållande till resten av stegen får styra vad du bör använda.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
marcusnorrelid marcusnorrelid skrev:
Hej

Jag har skrapat och slipat min gamla oljade furutrappa. Nu vill frugan att den ska bli valnöts färgad. Då är min fundering, ska man måla den med golvfärg eller ska man olja den med Osmo pigmenterad hårdvaxolja? Den är rätt så åtgången med diverse spik/skruv hål som jag tänkte fixa med woodfiller.

Vad säger ni? Några goda råd?
Använd ZAR träspackel furu till hål. Spacklet färgas till samma färg som trappen sen om du betsar. Det går att använda ZAR valnöt bets för infärgning och sen osmo 3062 hårdvaxolja ovanpå. Låt betsen torka ordentligt först

• Gilla
Beaam och 2 till
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Använd ZAR träspackel furu till hål. Spacklet färgas till samma färg som trappen sen om du betsar. Det går att använda ZAR valnöt bets för infärgning och sen osmo 3062 hårdvaxolja ovanpå. Låt betsen torka ordentligt först
Jag körde med detta ZAR, funka kanon och blev riktigt bra

Vi vill se bilder

• Gilla
marcusnorrelid
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Vi vill se bilder
Det kommer så fort städningen och allt är klart

N Nyfiknast skrev:
Vi vill se bilder
Här är ett steg som vi fixat med hjälp av ZAR

• Renoverat trästeg med vitmålad kant och omålat mittenparti, troligen förbehandlat med ZAR-produkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.