Hej alla kloka medlemmar, nu är det dags för mig att måla innerväggar, efter ha grundmålat dem. Tanken är att använda typ Alcros Pashmina eller Jotun Lady. Jag är nu intresserad av att höra vilka rollerhylsor som är bäst lämpade för detta, inklusive rollerhandtag. Vilken färg och lugg? Eventuell förbehandling ? Föredrar 18 cm bredd. Ska det vara gröna? Några har sagt till mig att använda rosa?

Är beredd att lägga en slant, om det är värt det, för ett lättarbetat och bra resultat. Vilka är inte värda sina pengar?

Efterrullning, hur gör man det bäst?

Finns många trådar om rollers, men hittade inte det jag sökte.


Tack
 
E egenvrå skrev:
Hej alla kloka medlemmar, nu är det dags för mig att måla innerväggar, efter ha grundmålat dem. Tanken är att använda typ Alcros Pashmina eller Jotun Lady. Jag är nu intresserad av att höra vilka rollerhylsor som är bäst lämpade för detta, inklusive rollerhandtag. Vilken färg och lugg? Eventuell förbehandling ? Föredrar 18 cm bredd. Ska det vara gröna? Några har sagt till mig att använda rosa?

Är beredd att lägga en slant, om det är värt det, för ett lättarbetat och bra resultat. Vilka är inte värda sina pengar?

Efterrullning, hur gör man det bäst?

Finns många trådar om rollers, men hittade inte det jag sökte.


Tack
Jag brukar välja att köra dessa till väggarna om ytan man ska måla är slät, gipsskivor eller liknande, https://www.anza.se/produkter/rollers/elite-medelfina-underlag-18-cm/
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tack. Ja, underlaget är gips på några väggar och betong på andra. Spacklat, slipat och grundmålat. Inte helt nöjd med spacklingen, men någonstans måste man sätta en gräns, annars riskerar man att bli spackel-kvinnan (referens till Kamin-mannen, i Percy tårar, för er som är gamla nog att minnas).
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
E egenvrå skrev:
Tack. Ja, underlaget är gips på några väggar och betong på andra. Spacklat, slipat och grundmålat. Inte helt nöjd med spacklingen, men någonstans måste man sätta en gräns, annars riskerar man att bli spackel-kvinnan (referens till Kamin-mannen, i Percy tårar, för er som är gamla nog att minnas).
Och rollerhantag kan du välja efter eget tycke, själv kör jag Anza platinum (click off), eller en special anza har som är ett Elite handtag men med enbart ”pinnen” så att lager etc. är monterade i rullen istället. Dessa tycker jag är grymma, upplever att de rullar lättare, men har aldrig sett dem säljas i butik och verkar inte marknadsföras på anzas hemsida heller.
 
Super. Då vet jag vad jag ska titta efter. Efter jag rollat en omgång, brukar sedan direkt snygga till ojämnheter genom att rulla med rollern, är det som menas med efterrullning?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.