Hej,
Ägare till ett 70-talshus sedan ett år tillbaka där vi nu tänkte börja renovera samtliga ytskikt.
I alla rum sitter det taklister som frugan vill ha bort och när jag väl började riva ner en list så ser jag att det inte är någon gips bakom utan mer som en läkt hela vägen mellan innervägg och tak (se bild).
Är detta ens möjligt att spackla eller liknande?
Eller är det taklist som gäller om man inte villa sätta ny gips i hela huset dvs
Ägare till ett 70-talshus sedan ett år tillbaka där vi nu tänkte börja renovera samtliga ytskikt.
I alla rum sitter det taklister som frugan vill ha bort och när jag väl började riva ner en list så ser jag att det inte är någon gips bakom utan mer som en läkt hela vägen mellan innervägg och tak (se bild).
Är detta ens möjligt att spackla eller liknande?
Eller är det taklist som gäller om man inte villa sätta ny gips i hela huset dvs
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Om du väljer alternativet med nya gipsskivor, och inte vill ha någon taklist. Så kontrollera först stabiliteten på takskivorna vid väggen. När man gör rum utan taklist bör man montera en plåtvinkel i hörnet mellan vägg och tak innanför skivorna. Detta för att inte skivorna skall kunna röra sig mot varandra. Annars är det risk att man får sprickor i hörnet. Och att få dit plåtvinkeln går ju inte utan att även göra om taket.
Här var ett hus i området där man rev ut taket och innerväggar. Firman som monterade taket missade plåtvinklarna, vilket uppdagades först efter spackling och målning. 120 kvm nytt gipstak åkte ut, gör om, gör rätt.
Här var ett hus i området där man rev ut taket och innerväggar. Firman som monterade taket missade plåtvinklarna, vilket uppdagades först efter spackling och målning. 120 kvm nytt gipstak åkte ut, gör om, gör rätt.
Klicka här för att svara

