Hej,

Ägare till ett 70-talshus sedan ett år tillbaka där vi nu tänkte börja renovera samtliga ytskikt.
I alla rum sitter det taklister som frugan vill ha bort och när jag väl började riva ner en list så ser jag att det inte är någon gips bakom utan mer som en läkt hela vägen mellan innervägg och tak (se bild).
Är detta ens möjligt att spackla eller liknande?
Eller är det taklist som gäller om man inte villa sätta ny gips i hela huset dvs :sweat:
 
  • Närbild av ett hörn i ett rum där en taklist delvis är borttagen avslöjar en bar läkt mellan vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer aldrig hålla med spackel, listen sitter där av en anledning.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Om du väljer alternativet med nya gipsskivor, och inte vill ha någon taklist. Så kontrollera först stabiliteten på takskivorna vid väggen. När man gör rum utan taklist bör man montera en plåtvinkel i hörnet mellan vägg och tak innanför skivorna. Detta för att inte skivorna skall kunna röra sig mot varandra. Annars är det risk att man får sprickor i hörnet. Och att få dit plåtvinkeln går ju inte utan att även göra om taket.

Här var ett hus i området där man rev ut taket och innerväggar. Firman som monterade taket missade plåtvinklarna, vilket uppdagades först efter spackling och målning. 120 kvm nytt gipstak åkte ut, gör om, gör rätt.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.