Håller på och målar ett gäng möbler i furu, och behöver måla med något spärrande över hela möblerna innan den riktiga färgen då det går igenom överallt.
Blev tipsad om schellack så åkte och köpte det.
Nu när jag läst lite så låter det dock väldigt otäckt. Farligt att andas in och dom som arbetar med att måla möbler får inte använda det längre.
Jag har små barn hemma, borde jag kanske måla med vattenbaserat kvistlack istället?
Målar gör jag ute i garaget men möblerna ska ju in sen.
Kan det vara farligt för barnen?
Funkar de vattenbaserade lika bra?

Det är bara under målningen man ska vara noga med ventilation och eventuellt andningsskydd, när det torkat är lacken helt ofarlig.

/ATW

Hej,

Väkommen till forumet!

Det enda jag hört är att man inte ska måla med det när man är gravid :)
Hur gamla är möblerna? Har de inte svetats klart, dvs ar de inte slutat utsöndra kåda? I många fall räcker det med en bra stoppgrund, som kan vara vattenbaserad.
Om du målar möblerna i ett annat rum, och låter dem torka där så är det ingen fara sedan att plocka in dem i levnadsdelarna av huset,

Mvh

Stefan

Arne var 1 min snabbare än mig :)

Lösningsmedlet i shellack är ren sprit.
Och i övrigt så är det hartz som är en ren naturprodukt.
Alla lösningsmedel oavsett vilka är inte bra att andas in i stora mängder så även ren alkohol vilket i grunden är ett gift. Men jag antar att du ibland både dricker och luktar på det trots att det är giftigt och ger berusningseffekt.
Personligen andas jag hellre in spritångor än plastfärgsångor.
Kravet om varningstext gör att man varnar för allt oavsett vad det är.
Du får själv avgöra farligheten för dina barn, men berusningseffekten för dom är mycket låg speciellt när spriten avdunstat :)

oceanis skrev:
Kravet om varningstext gör att man varnar för allt oavsett vad det är.
Ja precis, det där har börjat gå för långt... Köpte just en plastback från ikea. Flaj tror jag den hette. Då var det en varningstext/bild på den om att barn inte får klättra in i den och sätta på locket, för då kan syret ta slut...
Snart blir vi väl som USA där alla måste varna för allt, så de inte blir stämda.
Men i Schellacks fall så är varningstexterna hyffsat relevanta i alla fall...

Mvh

Stefan

Stew skrev:
Hej,

Väkommen till forumet!

Det enda jag hört är att man inte ska måla med det när man är gravid :)
Hur gamla är möblerna? Har de inte svetats klart, dvs ar de inte slutat utsöndra kåda? I många fall räcker det med en bra stoppgrund, som kan vara vattenbaserad.
Om du målar möblerna i ett annat rum, och låter dem torka där så är det ingen fara sedan att plocka in dem i levnadsdelarna av huset,

Mvh

Stefan
Genomslag från kvistar slutar i princip aldrig och man kommer att få genomslag i färgen även om träet är mycket gammalt. Så om man vill ha snyggt resultat så är spärrgrund ett krav och i min mening så är riktig shellack för möbler och finsnickeri fortfarande det bästa.

Okok. Är inte spärrgrund/stoppgrund samma sak? Har fått för mig detta.

Mvh

Stefan

Stew skrev:
Okok. Är inte spärrgrund/stoppgrund samma sak? Har fått för mig detta.

Mvh

Stefan
Kärt barn har många namn....
Spärr eller stoppgrund är vilket som. Det har genom tiderna haft/har olika namn beroende på fabrikat. Förr var den alltid lösningsmedelsbaserad men numera mer och mer vattenbaserad.
Men shellacken är fortfarande outstanding för tex möbelrenovering och finsnickeri.

Ok. Då var det som jag lärt mig då :)

Tack för hjälpen med mina offtopic frågor.

Mvh

Stefan

Shellack består av två livsmedelsklassade ingredienser; etanol och lusskal. Det gör inte ersättaren pva.

Har bott i nuvarande hus i snart 7 år. Innan vi flyttade in så hade vi yrkesmålare här för att måla diverse lister, socklar m.m. och tyvärr har både deras spackel gått igenom (lyser gult) och deras spärrlack håller inte tillbaka missfärgning från kvistar. Två strykningar med schellackflingor upplösta i T-röd har hittills inte gjort mig besviken, sådana här: https://butik.hustradition.se/product/schellackflingor/ Önskar att jag målat detta själv men det var inte läge för det inför inflyttningen här - men nu retar jag mig på det varje gång jag ser det. Vitmålad dörr och dörrkarm med missfärgningar från kvistar som lyser igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.