Färg, Måla & Tapetsera
Linus Johansson2: [citat] Tack så mycket för dina tips! Nu är taket bredspacklat två gånger, så ska slipa det och måla det ikväll. Får väl se hur spacklingen blev, första gången jag bredspacklar och att det var tak gjorde det inte lättare. Vi skippar nog att sätta microlite, men detta borde duga eller? Spärrfärg + två bredspacklingar. Förresten, hur är kvaliten på byggmax billigaste spackel?
etompau: Personligen skulle jag aldrig köpa färg hos Biltema eller Rusta om det är stora och komplicerade ytor som ska målas.
pelig: [citat] Ok tack för tips! Det mörka är nog bara att det har blåst in skräp mm under åren, det har varit otätt tidigare. Numera har grannen byggt inglasad uteplats på andra sidan.
Jan_G: Enl Alcro (googlade) Om du tänker sprutmåla. Vid sprutmålning spädes Servalac Aqua med 5% vatten för att få den rätta sprutkonsistensen. (Läs färgsprute leverantörens instruktioner för val av sprutmunstycks storlek).
J.R.nordvall: [citat] Jag funderar på samma, ska färgen sitta kvar eller hur tar en bort den för att måla om? Vänligen Jossan
KnockOnWood: [citat] Ja, sätt igång och måla! Om ni är två vuxna i familjen kan ju den ena måla, och den andra spika färdigt de saknade listerna/bräderna. Och vindskivorna kan ni måla nere på bockar, och sedan spika/skruva upp dem när de är färdigmålade. Det blir absolut lättare så!
EXE: Det “speciella” är att varje våd är tänkt att sitta för sig, nära, men inte överlappande eller kant i kant, samt att jag vill kunna välja mönster, enfärgade duger inte. Klipper man i vanliga tapeter då är det risk att man rubbar mönstret och förstör helhetsintrycket. Idealtapeten är 35cm bred och har ett ljust, diskret och elegant mönster. Tips på det? ;) Nej, jag har inga
Bo arnold: Använd filtroller
Jonasm90: Misstänkte att detta kanske va fallet. Har försökt med ungefär den metod du beskriver men har kanske använt lite för fin borste. Tack
BirgitS: [citat] Jag skulle ju inte bry mig om det, förutom om det finns någon som inte når upp till dagens strömbrytare (och som kan kunna ändra dem, dvs. inte småbarn). Man vänjer sig fort på vilken höjd de sitter. [citat] Däremot är det nog väldigt jobbigt om olika delar av huset har strömbrytarna på olika höjd. Då blir det besvärligt för muskelminnet.
drbodyjr: [citat] Tack för svaret. Det sättet offerter presenterades uppfattade jag att det är en pressad pris, men eftersom jag har aldrig målat huset och fick ingen annan offert var jag inte säkert..... Har inte fått offerten i handen än, det var bara en provisorisk, muntlig offert. Jag bor i Blekinge. Arbetskostnaden kan variera mycket beroende på vart i landet man bor. Hur är det med material
farskingen: Som mitt nick lyder så är jag en färsking, frågar för att bli visare :) Tack för snabbt svar!
zarkov: Köp en Hole in one: [MEDIA=youtube]u0tUcgXqU58[/MEDIA]
HardyH: [citat] klossar är enkelt...snygg! Kanske lite bredare är mer stabilt?
Dublin: Är det en lite skada är det inte så krångligt, ta bort allt som är löst, spackla sen. Claes Olsson har väggspackel på tub om du inte behöver så mycket. Köp en spackel också om du inte har nån.
Gummigunnar: Väggarna är idag väldigt släta och fina. Dock så ska jag slipa bort färgen från väggen med betongslip. Rädd för att väggen kommer bli rätt så "förstörd" efter det. Så det kommer nog gå en del puts/spackel.
ansic: Är det galvaniserat under det vita? Försöka bevara det isåfall. Zink är en hård yta som tål rätt mycket skrapande. Skrapa bort färgen med målarskrapa, "5-in-1" verktyget gillar jag. Sedan stålborsta och möjligtvis sandpappra ytan om den känns glatt. När du känner att inga mer flagnor släpper är du färdig för att t-röda och därefter måla. Vinkelslip med stålborstemunstycke
Gabriella Selander: Hej! Jag hade tänkt någon gång här i framtid renovera vår trappa inomhus. Jag är inte kunnig kring någonting kring renovering, hur man ska göra, vad jag ska göra men jag vet iallafall hur jag vill ha det, och det är ju en bra början! Trappan som är just nu är lackad för längesen och min tanke är att jag ska slipa ner hela trappan till en början, sen vill jag ha som tapet eller
Banannarama: [citat] Tack för hjälpen, roligt att lära sig! Det är svårt att vara säker på att den är spånskiva (den är hård men samtidigt så har den lager - den är lite "wellpappsaktig"). Hur som helst så verkar renoveringstapet det mest attraktiva alternativet :)
Adkit: Vanlig planhyvlad trä i furu som jag sandat ner till 120 sandpapper och sedan test-betsat med mörk bets. Det kommer fram supertunna sprickor som blir nästan svarta, vilket förstör hur fin finish jag kan göra. Jag har testat både med "pre stain" och liknande och utan för att det inte ska bli fläckigt, men det blir ändå pyttesmå sprickor. Jag menar alltså inte att det spricker, utan
Isakare: Nej. Vanlig väggfärg fäster utmärkt på gips o spackel.
gaia: man ska bara göra en anmälan angående ändring av eldstad från öppen spis till kassett. Kommuner brukar ha färdig blankett på hemsidan (bland alla deras ansökningsblanketter) och det är smidigast att använda det. Sotaren ska godkänna och hans protokoll ska bifogas till ansökan.... om jag minns rätt. Känns i alla fall logisk. Vi har röd tegelvägg och behåller den för att det inte
blackarrow: [citat] Jag kände väl att det låg på föreningens ansvar att bedöma om mina sprickor påverkar huset hållfasthet och att jag inte skulle gömma dessa sprickor. Sprickorna var ganska nära yttervägg mellan två lägenheter. De bjöd till och med på tapeten. Jag kanske hade lite tur. Hörde andra historier om tak som ramlat ner där föreningen inte hade hjälpt till. Men det är ju inte
Tusselindh: Jag ska måla ett rum i källaren där en gammal heltäckningsmatta har legat. Mattan är borta men det är lim kvar längs kanterna på golvet. Behöver lite guide innan jag går vidare. Vissa trådar inom ämnet är flera år gamla och utvecklingen går framåt. 1.Kan jag måla på limmet eller måste allt bort? Jag kan slipa det mer jämnt med en excenterslip men allt går inte bort. 2. Kan
raindance: Det finns flera olika varianter. Kan något av nedanstående vara något? Granngården endast 129 kr för 10 kg. https://www.granngarden.se/slackt-teknisk-kalk-nordkalk-10-kg https://tranes.se/produkt/hammarkalk-slagen-halsingborgskalk/ https://www.malarkalk.se/produkter/bindemedel/hammarkalk Här hittade jag lite mer info. https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-stenvaeggar-i-kaellare.244207/
pennybridge: Varit med om samma. Ett till tjockt lager gjorde susen!
Anders S.: Jag tackar för den rekommendationen Bo Arnold. Det vore verkligen skönt om man kunde slippa slipningen.
tveksamt: [citat] Det här. Prova det innan du går och köper en massa annat.