Hej!
Vi köpte vårt hus (1,5 plans villa med träfasad på övre våning, tegel på nedre, öppen tre terass på västra sidan) för 2 år sedan och redan vid besiktningen rekommenderades att måla om östra sidan a fasaden och vid vinskupan till söder för att den är blek och torr. Vi har renoverat taket i somras och jag vill ordna målningen som nästa steg. Jag har inte mycket tid för jobbet själv, det finns buskar runt och nära huset, dessutom har jag viss höjdskräck, så det känns inte riktigt min egen projekt att göra.

Genom en vän bad jag offert från en målarfirma. Vid besöket förekom det att: fasaden är torr som fnöske, en vinvindskiva viker sig kraftigt och borde bytas, även fönstrar borde målas båda på övre och nedre våningen.
Aktuella färgen är brun, vi vill gärna ha det vit, vilket innebär att det bör målas i flera omgångar att täcka ordentligt och att undvika att fasaden blir randig pga panelers rörelse (temperatur och fukt relaterad)

Jag fick en offert på cirka 140t kr för det hela jobbet inklusive byte av vindskivan målning av terassen och undersidan av taket) Efter rot borde jag betala 100-110. De skulle kunna börja när som helst tack vare vår gemensamt vän.

Vet att kvalitets färg kostar mycket (bättre att köpa den i Polen enligt några bekanter), de skulle använda Jotun eller dyllik kvalite, och att fönstrar brukar vara extra besvärliga/ tidskrävande pga förberedelsen.

Låter det som en bra / acceptabelt / dyrt offert tycker ni?
 
  • Ritning av husfasad mot väster med måttangivelser, dubbla fönsterrader och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husfasad mot öster med takkupa, två fönster och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husfasad mot söder, med fönster, dörr och vertikala beklädnadslister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig som målare så låter det som lite i överkant.
Men det beror väl på var i landet du bor.
Borde snarare hamna runt 100 innan rot, beroende på vad för ställning som används.
 
S Sajmon skrev:
För mig som målare så låter det som lite i överkant.
Men det beror väl på var i landet du bor.
Borde snarare hamna runt 100 innan rot, beroende på vad för ställning som används.
Tack för svaret.
Det sättet offerter presenterades uppfattade jag att det är en pressad pris, men eftersom jag har aldrig målat huset och fick ingen annan offert var jag inte säkert.....
Har inte fått offerten i handen än, det var bara en provisorisk, muntlig offert.


Jag bor i Blekinge.
Arbetskostnaden kan variera mycket beroende på vart i landet man bor.
Hur är det med material kostnaden. Det kommer att ligga runt 50t. Är det också för hög? Så vitt jag vet skall en vindskiva bytas.
Resten är färg (Jotun äller annan hög kvalite), samt.... ?
Hur många gånger bör paneler målas om man byter till ljus färg?
Vilka sorters ställning finns? Jag känner till bara skylift och den vanlig byggställning. Det blir ingen skylift i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.