Hej,

Vi har en tegelvägg som går genom huset, här är även en murad öppen spis. Huset är från 70-talet, och det finns ingen kassett installerad. Förra husägarna eldade nästan inget.

Nu vill vi installera en kassett.

Har bokat så att en sotare(?) kommer för att kontrollera om man får sätta in en kassett, kontrollera tätheten i skorstenen samt se hur uppfinningsanordningen ser ut. Det var dom tre sakerna som dom sa i den lokala butiken där kassetter säljs sa att vi behövde ha koll på innan dom kunde skicka ut en montör.

Vill att väggen ska putsas på något sätt. Just nu rött tegel, vad är då bäst, att göra det innan kassetten installeras, eller efter?

Behöver man ansöka om något bygglov för att installera kassett?

Tack på förhand om någon kan svara på mina frågor.

man ska bara göra en anmälan angående ändring av eldstad från öppen spis till kassett. Kommuner brukar ha färdig blankett på hemsidan (bland alla deras ansökningsblanketter) och det är smidigast att använda det. Sotaren ska godkänna och hans protokoll ska bifogas till ansökan.... om jag minns rätt. Känns i alla fall logisk.

Vi har röd tegelvägg och behåller den för att det inte syns så tydligt om den blir sotig med tiden ;). Vår murning ser bra ut så den var värd att bevara i befintlig skick.

Du kan putsa efter monteringen av kassetten för jag tror inte det är så viktigt att putsa gamla eldstaden inuti dvs bakom och på sidorna av kassetten. det syns ändå inte mycket när kassetten fyller platsen.
Köp en kassett som har 2-4 cm fritt på sidorna och kanske mer ovanpå så att inomhusluften kan cirkulera rund den och värmas. Blir det för stora glapp så finns det fina galler att montera runt om. Mao kassetten skall inte sitta tajt i den gamla eldstaden.
Vi har en Keddy med stor glaslucka stående i en hörn och är nöjda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.