Färg, Måla & Tapetsera
Maria T: Du har nog fått korrekta svar @Eriwet - jag har också del i ett hus i Dalarna (nära Furudal) som släkt bott i sen 1870-tal, där fanns liknande trevliga målningar på väggar som vi rätt snabbt insåg var handmålat då det inte fanns en enda återkommande rapport. Det är fint som @BirgitS skriver att det "går" att få en liknande tapet, men frågan är om det är värt vad det kostar.
Maden: Kan flika in för folk i liknande situation att jag sprutat ett flertal ytterdörrar nu i sommar åt min svärfar lite blandat några med träpanel och några med typ mdf-yta. Då använde jag en Bosch typ damsugarspruta jag haft i 10 år. Färgen som användes var Teknos fönsterfärg aqua, och där det var mdf så blev det riktig fabriksyta. Han hade en nyuppsatt fabriksmålad dörr som vi
fribygg: [citat] TS 860kr för 10l verkar väsentligt billigare isåfall
Anonymiserad 134940: Löste detta idag. Värmepistol för att få av tejpen. Grov svamp och WD40 Funkade klockrent.
AndersS: Livet kan vara hårt:cool: Men ta dem i ordning utifrån vilket skick de har och det brukar bli utifrån väder sträck.
Wolfpaw: Behöver man göra något speciellt om man har såna här hål på en betongvägg ? Ska spacklas och målas sen är planen
Bo arnold: Dumt att chansa med en så dyrbar tapet eftersom den inte alls är tvättbar kan det vara riskabelt med tapetlim om man får något på fel sida kan vara svårt att tvätta bort
miklin65: [citat] Ja, man får olika svar när man läser runt. Temperan fungerar säker, men i en artikel skriver dom att den är mest lämplig där ytor slits hårt, sen var den svår att ta bort. Varför man nu ska göra det. Det du skriver om linoljefärg är ju sant. Klara den ute, bör den klara inomhus också. Tack för tipset, nu är det bara å bestämma sig.
Niklas777: Ska måla om garderobsluckor i laminerad mdf samt två dörrar beklädda med vitt melamin, behöver därför tips på bra och helst billig häftgrund. Tacksam för alla tips!
hapazard: [citat] [MEDIA=youtube]0EZKIUQFi0Q[/MEDIA] Kolla på några videos och öva på lite innan du börjar
ElFredde: Tror att vindrutan på en bil släpper in så mycket ljus att växthuseffekten minskar lackens betydelse. Men när vi läste belysningslära på ellinjen så fick vi laborera en del med olika ytor och kulörer och svarta ytor har en reflexionsfaktor kring 0,1 medans reflexionsfaktorn för en vit yta ligger kring 0.9! De reflekterar alltså ungefär 10 respektive 90% av det ljus som träffar ytan.
gone_fishing: [citat] Antingen slipar du upp alla skarvar så att pappersremsan får plats, spackla sedan ovanpå, eller sätts remsorna ovanpå nu och spackas över brett eller bredspackla allt sist, det blir nog sämre. Eller så sätter du målarväv över allt och ser till att vävens skarvar inte sitter över gipsskarvarna.
Henkesjo: Har en fundering kring vårat tak i lägenheten. Färgen har börjat spricka och faller sönder. Flera lägenheter i våran förening har haft samma typ av problem, det är ett äldre stenhus. Tips mottages på hur vi kan lösa det här själva och vilken typ av färg som krävs. Vad hade ni gjort?
Mattias12384: Vi målade vårat förra hus i stugröd kulör från Nordenpaint Thor. Och den håller ännu en fin färg och ser väldigt bra ut! Kör även vårt nya hus med färgen. 10 liter 999 kr är svårslaget
Lisa Söderberg1: Vill bevara väggens struktur så mkt som möjligt. Vad ska jag behandla den med? Lasyr? Bets? Hårdvaxolja? På bilden är den oslipad. Har tänkt mig en matt yta så nära naturligt trä som möjligt, som helst inte gulnar med åren. /Lisa
Vilse_i_Blekinge: [citat] Bra idé, men då blir det kanske lite svårt att hålla koll på skicket av stolparna under åren...
prunila: [citat] Tack för bra förklaring! Hade dock tänkt att jag skulle slipa det lätt men det kanske då inte går att få bort lacken helt utan att komma för djupt i faneren menar du? Annars får jag köra på min backup och måla det :)
sternerst: Hej, Vi har tagit fram murstocken i vårt hus och bättrat på med murbruk etc. Vi är väldigt nöjda med resultatet men letar nu efter bästa sättet att behandla muren för att den inte skall släppa ifrån sig murbruk och damm men samtidigt behålla "naturlig" färg. Vi har fått olika råd från olika håll med diverse lack och binders men vi är fortfarande osäkra på hur man får bästa
Fredrik-: Ok, bra att tänka på. Har faktiskt helkaklat badrum, golv/vägg men det var typ 20år sedan, tycker fortfarande det ser bra ut men vet inte om jag kan tillgodoräkna mig dom skillsen idag. Vardagsrummet med 5meter vägg, släpljus och 2,5m takhöjd känns inte aktuell för detta. Möjligtvis 2 mindre sovrum, knappt 3m vägg (med snedtak), 2,4m takhöjd och inget släpljus, så borde vara mer
BirgitS: Det blir en beläggning på färg med tiden, lite fett och smuts från luften t.ex. och därför är det nödvändigt att tvätta med målarfärg eller slipa hela ytan (inte bara uppstående toppar) noga för att få en yta där färgen fäster bra. https://www.byggahus.se/forum/threads/fraga-om-malartvaett.133588/ och följ anvisningen på förpackningen
Elias Håkansson: Jag satte mina kant i kant, men filten är svår att få exakt kant i kant pga att den är väldigt tunn och fladdrig. Den glider inte så lätt i limmet
Dilato: Nu för tiden är väl färgen vattenbaserad så är man bara snabb och torkar av fort med fuktig trasa försvinner det.
Oldboy: [citat] Det är nog ingen silikonfärg, men just vattenfärg är känslig för fett. Det är därför det är så hysteriska beskrivningar om rengöring innan målning. Med riktig oljefärg är det inget problem. :cool:
Paul1040: Hej, I min 80-talslägenhet spraymålades taket, strukturen är ganska grovt och lite tjockt också. Jag vill få samma struktur på resten av taket som inte ens är putsat, hur får jag det?
wips wips: ok jag får ta en fackhandel på detta då, tackar för mig .
Anonymiserad 156538: [citat] Sorry fel länk skall vara den som man löser med lacknafta fanns åtminstone på Hornbach förra året
raveper: En bit list och lite vanligt snickerispackel.