M
Ska måla all fasadpanel ett varv innan jag spikar upp den. Jag tar tacksamt emot tips på hur jag staplar eller förvarar panelen på ett så kompakt och effektivt sätt som möjligt. Jag har ett tält som är ca 4x7 meter att vara i.

Åsa Lund
Hur många/långa är dina brädor?

M
Det är ca 1000 meter i längder omkring 5-6 meter. Virket är grundmålat från fabrik.

Såg tältet så egenbygge borde falla dig i smaken. Det hade jag gjort.

Jag hade byggt 4-5st stora T och vänt dem upponer. Eventuellt satt fast i nock med det är lite högt.

Från de stående regeln sätta slå fast ca 1,7m reglar på jämna mellanrum. Förutom på arbetshöjden där man sätter en kraftigare regel på typ 2,9m

Alla småreglar centreras och bildar hyllplan som matas från varsitt håll. Även en arbetsbänk för själva målningen blir integreras.
Reglarnas längder är ungefärliga och bör anpassas lagom efter bredden på plankorna. Men jag skulle säga att 60cm är lagom att sträcka sug för att måla så djupare arbetsbänk än så är onödigt.

Så måla 3-4 bräder, lägg upp på översta hyllan, plocka omålade, måla och fortsätt.

Låt säga att bräderna är 20cm, blir 4st per sida. 8st/hylla
Du har typ 200 bräder så 25 hyllplan så är du hemma. 10cm i höjd/hylla ger en total på 2,5m
Så om man gör kolossen 6m lång, 2,9m bred och 2,5m hög så rymmer du 1000m och två kan jobba samtidigt.

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Haha, shit, låter som galet mycket arbete för att måla lite brädor

Jag använde 3 lastpallar som jag skruvade fast fötter på så de kunde stå på högkant och körde väl 4 skift per dag. Tog väl kanske 1 timme att fylla 1 skift. Vänta typ 2 h så att färgen var helt klibbfri. Sen körde jag ett nytt 1 h skift. Då har du ju 2 h på dig att få upp de brädor du hunnit måla klart...

Däremot gillar jag idén att få plats för två att arbeta samtidigt... Men det kostar ju mer pengar att bygga en avancerad målarställning och 2 penslar istället för 1:crysmile:

M
Tänkte måla med oljefärg (Yunik). Klibbfri 10h!

Det får bli någon form av ställning. Får se till att den inte kan tippa bara.

Jag hade två Elfa-skenor monterade inne mot källarväggen med en massa konsoller, och två bockar framför detta. På bockarna målade jag 5-6 brädor i taget som sedan åkte upp på konsollerna för torkning.
Kanske det finns fötter för Elfa-skenor för golvplacering i tält.
Funderade först att köpa en målingsmaskin (typ rulle över en färgtråg) men insåg snabbt att det är transport och lagring som är problemet, inte målning. Jag hade dock bara 600 lpm.

Ja det är ju verkligen olika vad för typ av projekt man vill göra det till. Jag vet ingenting tråkigare än att måla och att skruva ihop ställning är betydligt roligare.
Jag hade iallafall gjort en stor ställning så man kan få målandet klart på en helg. 200brädor är mkt, men värre att göra något tråkigt lite i taget så det aldrig blir klart än att beta av det lite fort.

Två personers gör det perfekt för duell med polarna. 5 brädor klart först får en öl

Jag tillverkade tre stora E när jag målade fasadbräder sist. Fäste E'na m varandra så skapelsen kunde stå för sig själv. Dom tre horisontella planen i E'na rymde rätt många bräder åt gången så det gick rätt fort totalt. Använde mittenplanet som arbets'bord' o skyfflade upp/ner bräder allt eftersom.
Enkelt att komma åt ändträt vid behov oxå. Väldigt effektiv koloss. Tyvärr trist att förvara mellan målarprojekten så det blir att tillverka en ny nästa gång.

M
Jag behöver bara måla en gång. Det funkar kanske att helt enkelt lägga klossar mellan brädorna och en regel uppepå sen lägga nästa laget på, osv.

Stapla med klotsar och reglar fungerar bra. En nackdel är att man håller på och bökar ovanpå det som är färdigmålat. Helst vill jag lägga upp färdigmålade grejer uppifrån och ner för att undvika att jag fumlar till det som är klart.

Vid ett projekt för länge sedan så åkte jag till metalllagret och köpte några sexmeterslängder järnrör med ytterdiameter 16mm. Jag fick dem uppkapade i halvmetersbitar. Sedan tog jag ett par reglar och borrade 17mm hål med 8 cm mellanrum och spikade upp under takfoten på huset vi byggde. Stack in rörstumparna i hålen och fick på det sättet en torkställning med stor kapacitet.

Rören hängde med mig ett bra tag efteråt. Tog liten plats att lagra... så när en torkställning behövde ordnas snabbt åkte de ner i bilen så var det snabbt fixat.

Till slut satte jag upp dem på en vägg i ett snickeri som jag jobbade i tillfälligt. För att det skulle fungera bra där skaffade jag en bunt 20mm vp-rör och trädde på för att det skulle gå att få den rena från damm. När jag slutade där blev det inte av att jag tog dem med mig då de integrerats i snickeriets verksamhet och var belamrade med en massa andra snickares grejer.

Mvh Findus

• Gilla
jope76
  • Laddar…
Så här gjorde jag.

Målade en bräda i taget på den lilla hyllan och sen lyfta jag över den till tork.

Nymålade brädor ligger på tork inuti en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålade brädor upplagda för torkning i ett under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sommarstuga och 12 till
  • Laddar…
L
Jag använde två kortare aluminiumstegar som jag fäste stående rakt upp. Sedan trädde jag varje målad bräda in från sidan.

Kör med vanlig ströläkt mellan varje varv. Märken försvinner vid färdigstrykning på plats. Funkade förr och även nu för tiden. Ströläkt kastar dom på dig om du åker till bygghandeln.

N Nils82 skrev:
Kör med vanlig ströläkt mellan varje varv. Märken försvinner vid färdigstrykning på plats. Funkade förr och även nu för tiden. Ströläkt kastar dom på dig om du åker till bygghandeln.
Låter som detta skulle gå åt helvete. Färg som torkar fast i ströläkten. :-P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.