Hej,
Behöver måla om i en källare, färgen har börjat släppa och det ser allmänt trist ut. Men vet inte riktigt vilken färg man ska använda på det befintliga? Eller måste man få bort allt gammalt och måla med Silikatfärg? Lägger upp två bilder så ni får se hur det ser ut färgen lossnar i mindre flagor men den brinner inte eller smälter.

Sliten källarvägg med lossnande gulbrun färg som flagar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flagande färgprover från en källarvägg som visar gammal färg som lossnat och behöver ommålning.
Skapa konto

Hand håller en flaga av gammal färg som lossnat från en källarvägg.
Skapa konto

Gissar på att det är en gammal alkydoljefärg som sitter där. Även gamla putsfärger var alkydbaserade, så det kan vara ett historiskt "korrekt" färgval. Du kan plocka med en flaga till färgbutiken och låta dem analysera den, men i slutändan så ser underlaget så taskigt ut att jag personligen skulle satsa på att ta väck den gamla färgen helt.

nemlan skrev:
Gissar på att det är en gammal alkydoljefärg som sitter där. Även gamla putsfärger var alkydbaserade, så det kan vara ett historiskt "korrekt" färgval. Du kan plocka med en flaga till färgbutiken och låta dem analysera den, men i slutändan så ser underlaget så taskigt ut att jag personligen skulle satsa på att ta väck den gamla färgen helt.
Okej tack för svaret bilden jag lagt upp är en av de "sämre" ytorna. Det går inte att skrapa allt löst sen på med någon form av ny färg? Optimala hade ju varit putsrent och sen silikat men känns som om det blir ett jätte projekt.

Hur ser det ut med fuktgenomträngning överlag? Är huset nyligen dränerat?

Jag brukar generellt sett påstå att om det inte går att måla väggarna med vanlig väggfärg så är de i icke önskvärt skick, oavsett om man målar med silikat eller ej. Värt att tillägga i ditt fall, är att oljefärger (om det nu är en sådan) är mycket tätare än dagens väggfärger. Det är dessutom inte säkert att den har släppt pga fuktvandring, utan det kan vara så enkelt att färgen eller underlaget bara har vittrat med åldern.

Med det sagt - skrapa ner, borsta och slipa så gott det går. Grunda med en färg som binder stoftiga underlag, och dra på 2 svängar väggfärg.

Hej @Ziffen
Hur gjorde du till slut? Blev det bra?
Jag verkar ha samma typ av färg i min källare och behöver tips om hur jag lättast får bort färgen. Eller om den eventuellt kan sitta kvar.
Med vänlig hälsning, Anna

T Anna75 skrev:
Hej @Ziffen
Hur gjorde du till slut? Blev det bra?
Jag verkar ha samma typ av färg i min källare och behöver tips om hur jag lättast får bort färgen. Eller om den eventuellt kan sitta kvar.
Med vänlig hälsning, Anna
Jag funderar på samma, ska färgen sitta kvar eller hur tar en bort den för att måla om?

Vänligen
Jossan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.