S
Sajmon: Jag skulle väntat tills våren. Varför det släpper nedtill är för att det blir vattenfällor och träet tar upp vattnet där.
1 svar · 1,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Nej, ska va vävlim typ non-woven eller motsvarande.
1 svar · 997 läst
·
yonna
yonna: Tvätta/skrapa och måla. Finns lämplig elementfärg på marken.
1 svar · 996 läst
·
K
Katarinan: [citat] Tack! Vi provar nog på ett hörn och ser hur det blir. De är målade för 2 år sedan så ganska nytt ändå tänker jag..
11 svar · 3,1k läst
O
oddan: [citat] Jag brukar köpa från Fredrikssons Trä! Min närmsta Hornbach eller Beijer hjälper till att beställa ur dreras sortiment
6 svar · 12,5k läst
BirgitS
BirgitS: På 30-talet var det nog vanligast att man hade tapeter och här finns en massa exempel på tapeter från 30-talet: https://www.tapetorama.se/vintagetapeter/artionde/1930-tal [citat] Tapeter fungerar bättre än målning i hus som rör på sig och där väggarna inte är helt plana.
1 svar · 4,0k läst
N
Nikorasu: [citat] Dra på ett lager grundolja och sedan lasyren. Inget behov för slipmaskin.
1 svar · 2,1k läst
Tjohalianb
Tjohalianb: Hej, sådär 2 år senare. Hur löste du problemet med spännpappen?
1 svar · 2,3k läst
·
D
david576: Tack för svar! Provade det och det blev som nytt
3 svar · 2,6k läst
·
G
gaia: klart dom kommer tillbaka men tas bort lika lätt igen :)
6 svar · 3,9k läst
·
K
Kefflon: Testar en stålborste oxå. Den var lättare på dom smala träbitarna
3 svar · 3,8k läst
·
A
Attackbävern: [citat] Jag testar att spackla på en lite yta då och målar över, går det så går det. Annars så får jag måla med spärrfärg som plan b. Jag gjorde det på tapet i ett rum innan övermålning och lukten var inte att leka med så man så ma slipper gärna det.
2 svar · 2,1k läst
·
F
fribygg: Finns överbleck, och är det isåfall korrekt monterat?
14 svar · 6,2k läst
·
H
hapazard: [citat] Den är inte vattenbaserad så kan funka men testa på en skräpbit först. Vaxa efteråt tror jag däremot inte går.
1 svar · 2,3k läst
drbodyjr
drbodyjr: Är Caparol Carat bättre än Jotun Infinity? Dyrare med cirka 1000kr / 10l i alla fall.
5 svar · 3,4k läst
K
Kattastrof: Tack så mycket för alla jättebra svar! Nu hitta en hantverkare!
7 svar · 3,5k läst
·
H
hapazard: [citat] Den ser inte ut att vara avsedd för synliga fogar, utan snarare för att foga dolda rörerlseskarvar. MS-polymer typ https://www.byggmax.se/lim-byggfog-all-in-one-p18018 bör funka bra för ditt syfte. Också kletig men går fint att glätta och göra rent med t-röd.
4 svar · 2,1k läst
C
Cold Gin: [citat] Virket har ju rört sig hekt enkelt. Plastfärg i tjocka tjok kan absolut bli så. Lätt hänt om man målar underkanter på spontad panel. Men färgen har inte dragit isär panelen utan det är träets naturliga egenskaper. Som sagt det finns inte mycket att reklamera om fasaden har luftspalt eller är difussionsöppen så bara ta fram stegen, penseln o målarburken o köra eller vart
15 svar · 3,5k läst
·
P
pennybridge: Helt rätt! Blir mycket roligare när du är färdig med (y):)
11 svar · 2,2k läst
·
björnuf
björnuf: [citat] Grunne vitvax
2 svar · 903 läst
F
Fredrik-: En liten undring, det pratas om Tec7 som att det bara finns en produkt. Är det någon större skillnad mellan nedan Tec7 produkter, bägge är MS Polymer baserade: Tec7 Lim / Fogmassa https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=3769&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501 Tec 7 X-tack https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2683&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD737 Blir inte riktigt klok utifrån
7 svar · 38,8k läst
E
EyEr0n: Någon har väl tätat lite håligheter med fogskum. Du kan skära bort allt synligt skum, då det ändå inte gör någon nytta.
1 svar · 3,1k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Slipa ytan, grundmåla, slipa lätt, måla. Vid behov slipa lätt och måla ytterligare ett varv. Be måleributiken bryta grundfärgen i samma kulör som du sen ska måla med så täcker det bättre. Jag skulle kört servalac.
3 svar · 2,6k läst
·
P
peter.linkan: Löste det. En ev admin kan ta bort inlägget om så önskas.
1 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Man tillsätter ofta konserveringsmedel i flytande och halvflytande produkter för att de inte ska börja mögla innan användningen.
13 svar · 7,2k läst
E
Emma Jansson2: Tack för era svar! Det fick bli Spackel och lady supreme finish i den mindre gula varianten, och det blir bra . Det var en hantverkare som sa till mig att jag nog inte behövde slipa så mycket över penseldragen utan bara använda en bra färg. Verkar vara målat med väggfärg eller nåt innan...
3 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: Jämför med ett vanligt vitt A4-papper på olika ställen och försök få till jämn belysning av dörren. Även med vit lasyr kan det tydligen bli en rosa ton enligt sidor som jag hittar när jag googlar.
3 svar · 3,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man behöver bara ta bort lös färg. Håller man på och skrapar för mycket är det ju risk att man skadar gipset i stället.
4 svar · 2,4k läst
·
C
Christoffer L: Är det stora glipor mellan väggarna så är spackelremsor smidigt och effektivt.
1 svar · 927 läst
·
L
Lillsnigel: Hej, Vi ska måla om vår husgrund men är rådvilla gällande färgen. Vi testade S7500-N på framsidan, men det blev alldeles för mörkt och eländigt i mitt tyckte. Det omålade är nån ljusblå variant, som jag inte gillar. Husgrunden gränsar i princip bara till det kritvita teglet, så jag vill gärna få ett så harmoniskt intryck som möjligt mellan dessa två, samtidigt som det måste
0 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.