Färg, Måla & Tapetsera
pennybridge: Varit med om samma. Ett till tjockt lager gjorde susen!
Anders S.: Jag tackar för den rekommendationen Bo Arnold. Det vore verkligen skönt om man kunde slippa slipningen.
tveksamt: [citat] Det här. Prova det innan du går och köper en massa annat.
bope: Hej Jag ska måla om mitt gamla ladutak som rostar på vissa ställen, det är helt färg rent. Jag kan sätta fast en magnet på det så nån slags plåt är det. Men måste jag betsa?
Jonatan79: När panelen känns torr kan du måla, ingen raketforskning behövs här :)
Joaquin: Någon som har svarta och kan svara på hur de står sig i söderläge? Har en dörr i söderläge som slår sig duktigt i solen. Hur kommer svarta fönster reagera? Står mellan Antracit och svart nu!
jejdig: Det går bra. Ett tips är att lägga påsen i frysen mellan målningarna. Se bara till att låta den tina ordentligt innan du börjar måla. Inga problem att rolla linoljefärg. det ska dock var tunna lager. Därför är ska du använda en skumroller när du rollar linoljefärg. Du kan sedan om du vill efterstryka med en moddlare. Jag har målat både husfasas och möbler med roller och
elpaco: Att spackla är en konst. Den duktiga målaren spacklar en gång och slipar en. Vi amatörer spacklar/slipar och repeterar detta en till flera gånger. En målad vit vägg med släpljus är extremt oförlåtande avseende misstag.
Stefan1972: Ja utfört arbete motsvarar ju beskrivningen i offerten.
hfghenke: Håller på med ett utekök och ska oljebetsa stommen, har en oljebets från Herdins som heter mörk ek. Skulle vilja spä den för att inte få den så skarp och mörk. Stommen är i tryckt så betsen är endast för utseendets skull. Med vad späder jag en oljebets? / Henrik P
chrloc: Tack för tips Vi får prata med hantverkaren om det imorgon
Ludde Jakobsson: [citat] Du har rätt.. måste ha missat detta.. sorry lorry
AndersBure: Upptäckte att om man värmer tejpen med en värmepistol mjuknar klistret och tejpen går ganska lätt att ta bort. Men värm inte för mycket då bränner man tejpen. Gjorde detta på en maskeringtejp som hade suttit nästan ett år...
Anonymiserad 182623: [citat] Du skulle målat med en billig oljefärg innan du började spackla. Då släpper inte nånting. Tre lager blir jämnare och bättre än när en målare spacklar.
Emir 77: Hej Håller på och målar en slätvägg och vill få den lättstrukturerad som på bild. Vill inte köra med strukturfärg. Har testat med alla slags roller utom den grövsta som man använder till fasad. Har testat med grov medium Mäster som på bild, haft färg i färgtråg med det blir nästan slät. Vad gör jag för fel? Ska jag ta den grövsta roller och doppa den rakt ner i burken ?
Elvvsbygg: https://www.bauhaus.se/smp-gipsputs-25-kg?gclid=Cj0KCQjwjIKYBhC6ARIsAGEds-KoC_RAMfjLH0CEAgCeDBvCTTYcjoYrhFHUxjJDQvzcZ_ACH5HdbEsaAvTvEALw_wcB#go-to-description Precis! Gipsbruk.
BirgitS: Har du prövat med en sån här produkt? https://www.casco.eu/se/gor-det-sjalv-ta-bort-silikon/ När det gäller att komma åt i i så smala utrymmen använder jag ibland en potatisprovnål.
BirgitS: Det kan ju vara så att det har blivit något fel i produktionen av en omgång av den möbeln så att det löser sig med ett utbyte. Eller att butiken/tillverkaren har något bra tips som har hjälpt andra kunder som klagat.
JF.: Hej! Var lite ivrig när jag skulle spackla skarvarna i gipsen i taket. Så limmande dit pappersremsorna i långskarvarna med vävlim, sedan spacklat över dessa. Skulle nog ha spacklat först sedan monterat remsorna. Kommer mitt ”misstag” leda till tråkigheter som spruckna skarvar?
Höghus: [citat] Det finns självhäftande folie också. 100kr för en garderobsdörr är väl snudd på billigare än att måla? https://www.bauhaus.se/inredning/interior-dekoration/dekorplast /Höghus
BirgitS: Det vanliga är nog att man sätter en list över för det är svårt att undvika att det blir rörelser där, dvs. det hjälper nog inte med en pappremsa.
useless: [citat] Om/när ammoniak funkar vet jag inte, men rena olje-/linoljefärger kan man hälla på en halv cm vatten uppepå så torkar dom inte. Oljefärger kan lagras väldigt länge och tål vanligtvis frysning, så man behöver inte förvara dom varmt. Annars funkar tipset att ställa burken upp och ner (om locket är tätt). Jag brukar hälla över färgen i gamla syltburkar i glas om det är en
mexitegel: Välkommen till forumet. Det finns ett antal gamla trådar med liknande frågeställning, exempelvis denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-mexitegel.270740/ Med sökfunktion i forumet hittar du nog fler, men jag hålller helt med @InsidersUnited.
neo11: Finns ingen anledning att ta bort all färg på sockeln, ta bara bort det som är dåligt.
fb35523: Olja och lim är väl sällan en särskilt bra kombination. Testa superlim i ett hörn där det inte syns så väl. Jag tror tyvärr att det kommer att blöda igenom tapeten och bli fult. Kanske kontaktlim kan fungera om det lyckas fästa mot det oljade träet. Alternativet kanske blir att sätta en tunn list runt hörnet.
Bulten37: Har gått på med slipen idag först med 60, och därefter 120, börjar kännas slätt. Hur finkorniga papper rek ni om jag ska rolla/måla sedan? [bild]