Hej
Vad är Skillnaden mellan Skarvremsa och Glas fiberremsa. Vilken är den bästa som ni kan rekommendera mig.
Jag skulle bli mycket tacksam om ni svarar min fråga.
Vad är Skillnaden mellan Skarvremsa och Glas fiberremsa. Vilken är den bästa som ni kan rekommendera mig.
Jag skulle bli mycket tacksam om ni svarar min fråga.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 464 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 464 inlägg
Skarvremsa är gjord av papper och ska spacklas fast (ganska svårt) eller Byggahus favoriten våtrumslim (lång tid) men är bättre än glasfiberremsan.
Glasfiberremsan kan ses som ett litet ”fusk” som oftast fungerar.
Glasfiberremsan kan ses som ett litet ”fusk” som oftast fungerar.
Bästa svaret
Pappersremsan tar upp rörelser i alla riktningar, medans glasfiberremsan endast tar upp rörelser i sidled.
Jag har då aldrig fått sprickor med pappers men flertalet gånger med glasfiber. Detta gäller endast målade väggar/tak. Vid tapetsering så spricker det inte men ofta veckar sig tapeten om det är ett ställe där det rör sig.
Jag har då aldrig fått sprickor med pappers men flertalet gånger med glasfiber. Detta gäller endast målade väggar/tak. Vid tapetsering så spricker det inte men ofta veckar sig tapeten om det är ett ställe där det rör sig.
Jag skulle köra pappremsa alla dagar i veckan! Har själv testat att spackla upp den, limma upp den eller till och med försöka trolla upp den. Där har jag lärt mig en viktigt läxa, limma upp den är bara jobbigt, använda mediumspackel/väggspackel blir inte heller bra, utan satsa på en burk skivspackel. Det är tunt, kladdigt och lätt att smälla upp remsan med.
Spackla lite skivspackel i skarven där remsan ska upp, lägg på remsan och lägg ett tunt lager spackel ovanpå. Du ska se remsan genom spackellagret, det är bara för att väta den från båda sidorna.
Slipa sedan lite lätt, spackla ett tunt lager till som är lite bredare
Slipa lite lätt en sista gång och lägg ett lager som är ytterligare lite bredare.
Slipa en sista gång och grundmåla.
Spackla lite skivspackel i skarven där remsan ska upp, lägg på remsan och lägg ett tunt lager spackel ovanpå. Du ska se remsan genom spackellagret, det är bara för att väta den från båda sidorna.
Slipa sedan lite lätt, spackla ett tunt lager till som är lite bredare
Slipa lite lätt en sista gång och lägg ett lager som är ytterligare lite bredare.
Slipa en sista gång och grundmåla.
Klicka här för att svara