Jag har en betongkällare där ett antal rum ska målas om. De är målade med Bondoplast, vilket jag förstått var ett puckat val av förra ägaren, och har istället blivit rekommenderad silikatfärg.

Men, silikatfärg går ju inte ovanpå plastfärgen.

Så, hur gör man bäst (med rimlig arbetsinsats)?

Det finns ett antal trådar om detta men i princip det enda är att slipa med en riktig betongslip med dammsugare sen beroende på vilken yta man vill ha så får man putsa om med finbruk eller så.
Lycka till.

Well, det är inte en option för mig. Det är fyra rum, plus en korridor, totalt kanske 120 kvadrat.

Då tar jag hellre ett lager plastfärg till och är beredd att göra om det om tio år...

Finns det ingen fukt så är det inga problem, varje källare ska hanteras utifrån de förutsättningar som finns.
Har precis målat om 25 kvm kälkargolv i snickarrummet i hus från -60 utan fuktproblem i golvet.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Färgen som finns där är det inget fel på, förutom färgen (pun intended) och att den är sliten.

Jag behöver dessutom få bort en shitload betongexpanderbultar (drar ut de jag kan, kapar och bankar in resten), så det kommer att bli en del hål som ska fixas, så färg behövs.

Typ 80% av väggarna är dessutom innerväggar, och det är en rejält varm källare (pannrummet ligger bredvid, och det kommer ut en hel del värme därifrån), så fukt är inte ett stort problem.

Måla på(y)

T Troberg skrev:
Färgen som finns där är det inget fel på, förutom färgen (pun intended)
byt ut färgen mot kulören så behövs ingen "pun" ;)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.