Byggahus.se

Måla ner taket hur långt?

1. -RB-
    Medlem · Nivå 14
    Hej!

Vi håller på att måla om tak och väggar i ett stenhus i Skåne byggt 1921. takhöjd är 2,55 m. Taket är ett slätt tak (takrosor finns) med en hålkäl (rundat hörn) mot väggen och för närvarande är taket nermålat på väggen ända ner till överkant på fönstrena. Det innebär att det är nedmålat ca 30 cm på väggen. Vi tycker att det är lite långt ner. Hur långt ner målade man taken på 20-talet?

/Roger

2. H
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle valt att ha 2,4m som tapetlängd, det brukar bli snyggt. Har man för lång nermålning så ser det lite lustigt ut.

3. M
    Medlem Nivå 9
    Vi har samma typ av hus men har en öppen vägg mot köket, överkant av denna har vi valt att använda som linje för att få helhet i rummet. Har du bara dörr och fönsteröppningar i samma höjd runt om och inga andra naturliga linjer skulle jag nog valt att lägga linjen mitt mellan fönster och tak. Säg att du har dörrar som är 2.10 och tak som är 2.55 så hamnar du ju runt 2.35 (vilket också stämmer ungefärligt med Hubbes råd om tapetlängden). Jag har däremot sett lite bilder från tidstypiska 20-tals renoveringar där man lagt takfärgen ner till i nivå med det övre fönsterfodrets underkant, dvs lite lägre än hur du har det.

4. -RB-
    Medlem · Nivå 14
    Tack för era svar. Vi har en balk mellan det som tidigare var herr-rum och det som var matsal. Vi skulle ju kunna lägga kanten i underkant på den. Högre än så går ju inte oavsett. Det blir nog ungefär den höjd ni har föreslagit.