13 231 läst ·
4 svar
13k läst
4 svar
Måla ner taket hur långt?
Hej!
Vi håller på att måla om tak och väggar i ett stenhus i Skåne byggt 1921. takhöjd är 2,55 m. Taket är ett slätt tak (takrosor finns) med en hålkäl (rundat hörn) mot väggen och för närvarande är taket nermålat på väggen ända ner till överkant på fönstrena. Det innebär att det är nedmålat ca 30 cm på väggen. Vi tycker att det är lite långt ner. Hur långt ner målade man taken på 20-talet?
/Roger
Vi håller på att måla om tak och väggar i ett stenhus i Skåne byggt 1921. takhöjd är 2,55 m. Taket är ett slätt tak (takrosor finns) med en hålkäl (rundat hörn) mot väggen och för närvarande är taket nermålat på väggen ända ner till överkant på fönstrena. Det innebär att det är nedmålat ca 30 cm på väggen. Vi tycker att det är lite långt ner. Hur långt ner målade man taken på 20-talet?
/Roger
Vi har samma typ av hus men har en öppen vägg mot köket, överkant av denna har vi valt att använda som linje för att få helhet i rummet. Har du bara dörr och fönsteröppningar i samma höjd runt om och inga andra naturliga linjer skulle jag nog valt att lägga linjen mitt mellan fönster och tak. Säg att du har dörrar som är 2.10 och tak som är 2.55 så hamnar du ju runt 2.35 (vilket också stämmer ungefärligt med Hubbes råd om tapetlängden). Jag har däremot sett lite bilder från tidstypiska 20-tals renoveringar där man lagt takfärgen ner till i nivå med det övre fönsterfodrets underkant, dvs lite lägre än hur du har det.
Tack för era svar. Vi har en balk mellan det som tidigare var herr-rum och det som var matsal. Vi skulle ju kunna lägga kanten i underkant på den. Högre än så går ju inte oavsett. Det blir nog ungefär den höjd ni har föreslagit.
Hejsan!
Jag har en liknande fråga. Har välvda hörn mellan vägg och tak och ska nu dra strecket för var väggfärgen ska börja. Väggen är 3,20 hög så är en äldre lägenhet.
Var är standard att man ska dra strecket? Där fönsterfodret börjar? Där garderobsfodren börjar? (högre än fönster) eller ännu högre upp nästan mot taket?
Och så undrar jag om vad färgläran säger? Upplevstakhöjen högre om man lägger kanten längre ner eller är det vise versa?
Mycket tacksam för vettiga svar från någon som är kunnig inom detta!
Jag har en liknande fråga. Har välvda hörn mellan vägg och tak och ska nu dra strecket för var väggfärgen ska börja. Väggen är 3,20 hög så är en äldre lägenhet.
Var är standard att man ska dra strecket? Där fönsterfodret börjar? Där garderobsfodren börjar? (högre än fönster) eller ännu högre upp nästan mot taket?
Och så undrar jag om vad färgläran säger? Upplevstakhöjen högre om man lägger kanten längre ner eller är det vise versa?
Mycket tacksam för vettiga svar från någon som är kunnig inom detta!
Klicka här för att svara