Jag tog ner skåpet, kryddhyllan och köksfläkten igår. Jag måste givetvis spackla, men uppfattar vanligt spackel som relativt mjukt.
Vilket spackel ska jag välja för att fylla i hålorna i betongen?

Sen blir jag osäker på om det är så bra att måla vanlig väggfärg på betongen, men kanske ett tunt lager med spackel kan få färgen att fästa bättre? Det är okej utan tapet just där fläkten har varit.

C Civilpolisen skrev:
Jag tog ner skåpet, kryddhyllan och köksfläkten igår. Jag måste givetvis spackla, men uppfattar vanligt spackel som relativt mjukt.

Sen blir jag osäker på om det är så bra att måla vanlig väggfärg på betongen, men kanske ett tunt lager med spackel kan få färgen att fästa bättre? Det är okej utan tapet just där fläkten har varit.
Hur stora hål pratar vi om? Små ojämnheter funkar vanligt väggspackel för. Står på burkarna vilken maximal tjocklek du kan ha. Om vi pratar större hål så kan du använda gipsbruk alt. husfix eller liknande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det finns särskild färg för betong.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns särskild färg för betong.
Jag har kollat på Internet och det som Internet visar är bland annat flera varianter av Becker Living Väggfärg 07... så jag ringde till Bauhaus och frågade och den passar.

Jag har redan köpt 30 liter sån färg från dom och det har nästan inte gått åt någon färg alls hittills.

Hålorna efter skruvarna är rätt stora men det finns lite grövre spackel från Biltema som jag tror kan passa. Jag har övat mig på att spackla nu och jag tror att det kan bli fint!

Bra att kunna lägga tiden på renoveringen i stället för ännu en i raden av mer eller mindre viktiga inköpsresor! :-) Man tackar!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
C Civilpolisen skrev:
Vanligt spackel torkar det gör att det krymper så för tjocka lager funkar det dåligt. Väggspackel som laga vägg härdar precis som murbruk så det funkar om det är rejäla sprickor eller ojämnheter:
En säck med Finja Laga Vägg Byggspackel, 15 kg, för reparationsarbete av väggar. Blå och vit förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

135kr för en säck på Hornbach så mycket billigare än vanligt spackel. Lagningsbruk är ett steg upp om du behöver fylla ut mer. Skall du bara sätta igen plugg/skruvhål så funkar husfix.

• Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Tack för input! Svårt val! Tyvärr(??) använde jag kofoten och inte skruvmejseln när jag skulle ta ner kryddhyllan. Helt enkelt för jag inte kunde hitta några skruvar innan panelen var borta...!

Så... lite vägg är borta, inte bara hålen för skruven.
Jag visste inte att spackel torkar och krymper på det viset du beskriver.
Det känns så himla fånigt med 15 kg säck för att fylla totalt max 1,5 dl betongvägg! Jag ska se om jag hittar en mindre förpackning. Jag ska till K-Bygg i morgon. Jag tror där kan finnas dessa saker.

Annars får jag ta lite grövre spackel och låta det torka och krympa och sen lite finare spackel över det. Det kommer ta rätt lång tid innan jag hinner måla i köket. Mycket annat är före.

Där är totalt åtta hål, fyra för respektive fläkten och kryddhyllan, och jag skruvade ut det mesta av dessa.

C Civilpolisen skrev:
Tack för input! Svårt val! Tyvärr(??) använde jag kofoten och inte skruvmejseln när jag skulle ta ner kryddhyllan. Helt enkelt för jag inte kunde hitta några skruvar innan panelen var borta...!

Så... lite vägg är borta, inte bara hålen för skruven.
Jag visste inte att spackel torkar och krymper på det viset du beskriver.
Det känns så himla fånigt med 15 kg säck för att fylla totalt max 1,5 dl betongvägg! Jag ska se om jag hittar en mindre förpackning. Jag ska till K-Bygg i morgon. Jag tror där kan finnas dessa saker.

Annars får jag ta lite grövre spackel och låta det torka och krympa och sen lite finare spackel över det. Det kommer ta rätt lång tid innan jag hinner måla i köket. Mycket annat är före.

Där är totalt åtta hål, fyra för respektive fläkten och kryddhyllan, och jag skruvade ut det mesta av dessa.
Casco husfix https://www.bauhaus.se/husfix-casco-rapid-vit-1kg#go-to-description
och one time filler https://www.bauhaus.se/spackel-red-...KQLuYKksAeOmsoaAlKHEALw_wcB#go-to-description
sjunker inte in, mem kostar mer per kg än t.ex en säck med gipsputs.

• Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.