Hej!
Har rivit en vägg och det har då uppstått ett "hål" i gipsväggen efter den. Se bild.
Vill helst få en så osynlig övergång som möjligt. Väggarna är gips med målad tapet, ingen struktur.

Hur fixar jag detta på bästa sätt? Jag förmodar att spackla är det som gäller. Vilket spackel och hur gör jag? =). Tidigare när jag spacklat och målat så tycker jag spacklet lyser igenom och det är svårt att få det jämnt.
Alla tips mottages tacksamt.

• En vit vägg med en synlig spricka och skarv längs en gipsväggsskiva, potentiellt renoverings- eller reparationsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skär bort. Spackla och slipa 2 - 3 gånger. Måla spacklet. Måla sen hela väggen. Det kan ju bli lite olika struktur i och med att spacklet suger olika jämfört med tapeten och att tapeten redan är målad och spacklet är slätt.

Ok!
Vilket spackel rekommenderar ni? Hur mycket bredare än "hålet" bör man spackla?

Jag brukar oftast bara köra med medium till allt jag spacklar och det har funkat hittills.
Slipar oftast med 120papper. Och känns det med fingrarna att det är ojämt så brukar det även synas när det målas.

Spacklat och slipat tre gånger och nu är jag nöjd. Dock blir ju ytan betydligt blankare än övriga väggen där jag har målad tapet. Tips för att åtgärda detta?

Man får försöka måla med samma gräng (struktur) som den tidigare målade ytan som säkert är målad 2 ggr för att få något liknande. Det ändrar ju sig hela tiden ju fler gånger man rollar.

Frågan är om jag inte ska bredspackla hela väggen istället? Blir det bättre tror ni?

Väggen är ca 3 meter med fönster från golvet på båda sidorna om väggen. Så endast ca 40 cm "anslutande" vägg över fönstren Så inget jättejobb kanske.

Ja då är det väl bara köra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.