8 375 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Målning av putsade väggar i källare
Sida 1 av 2
Hej alla kunniga
Håller på med källaren här hemma, oisolerad platta och (snart) putsade väggar. Källaren är isolerad från utsidan med isodrän -17. Vi har inga problem med fukt eller lukt... vi ska strax måla de putsade väggarna, nu till min fråga. Jag har levt i tron att jag ska måla med silikatfärg men när man läser på hos "färgfirmorna" verkar de snarare rekommendera vanlig inomhusfärg... nån som har koll på läget och kan förklara för mig hur jag ska tänka... ?
Håller på med källaren här hemma, oisolerad platta och (snart) putsade väggar. Källaren är isolerad från utsidan med isodrän -17. Vi har inga problem med fukt eller lukt... vi ska strax måla de putsade väggarna, nu till min fråga. Jag har levt i tron att jag ska måla med silikatfärg men när man läser på hos "färgfirmorna" verkar de snarare rekommendera vanlig inomhusfärg... nån som har koll på läget och kan förklara för mig hur jag ska tänka... ?
Hej!
Testar att skriva trots gammal tråd. Vi är i exakt samma läge nu och ska måla källarväggarna. Hur gick det för er, vilken färg valde ni och är ni nöjda? Mvh Anna-Karin
Testar att skriva trots gammal tråd. Vi är i exakt samma läge nu och ska måla källarväggarna. Hur gick det för er, vilken färg valde ni och är ni nöjda? Mvh Anna-Karin
S Scootersvempa skrev:Hej alla kunniga
Vi körde på silikatfärg och primer från Flugger, det har fungerat jättebra.
Jag har lite lite sporadiskt mätt fukten i väggen efter ommålningen och resultaten skiljer sig inte åt mot hur det såg ut innan färgen kom på...
Jag har lite lite sporadiskt mätt fukten i väggen efter ommålningen och resultaten skiljer sig inte åt mot hur det såg ut innan färgen kom på...
Är det torrt fungerar vanlig väggfärg. Gjorde det för 20 år sedan efter att isolerat med Pordrän några år tidigare -87. Hade fuktskador i två hörn men var orsakade av igensatta betongrör från -60 från stuprör, men inget blött nere vid dränering. Så nya PVC-rör och lövsilar, samt spolbrunnar, och idag inga problem.
Men ni ska kontrollera att ni inte har fukt i väggarna.
Har även målat golv i snickarrummet och nyss ommålat med vanlig golv betongfärg, inga färgsläpp av den gamla färgen efter 20 år utan bara slitage.
Har även målat golv i snickarrummet och nyss ommålat med vanlig golv betongfärg, inga färgsläpp av den gamla färgen efter 20 år utan bara slitage.
Tack för så snabbt och tydligt svar, härligt att ni är nöjda!
S Scootersvempa skrev:
Tack! Helt klart värt att kolla upp. Upplever ingen fukt eller stora färgsläpp när jag tittar. Tidigare ägare har dränerat. Men hur mäter man enklast, måste man ha fuktmätare eller kan man sätta upp en rejäl plastbit på en del av vägen ochvse om de blir fukt innanför?
Mvh
Anna-Karin
Mvh
Anna-Karin
A AndersS skrev:Är det torrt fungerar vanlig väggfärg. Gjorde det för 20 år sedan efter att isolerat med Pordrän några år tidigare -87. Hade fuktskador i två hörn men var orsakade av igensatta betongrör från -60 från stuprör, men inget blött nere vid dränering. Så nya PVC-rör och lövsilar, samt spolbrunnar, och idag inga problem.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag införskaffade en fuktmätare, de kostar inte så mycket och är enkla att använda.
Jag landade i vart fall i att silikatfärgen var att föredra då den är diffusionsöppen och låter materialet andas. En vanlig färg riskerar stänga in fukten i väggen och det kan resultera i puts/färgsläpp....
Om du
Jag landade i vart fall i att silikatfärgen var att föredra då den är diffusionsöppen och låter materialet andas. En vanlig färg riskerar stänga in fukten i väggen och det kan resultera i puts/färgsläpp....
Om du
Tack! Ska kolla upp fuktmätare, kanske kan hyra en på Hygglo!
S Scootersvempa skrev:
Problemet med en fuktmätning är att den bara säger hur det är just nu. Skulle det finnas brister i dräneringen så syns de ju när det är mycket vatten i marken, som efter en tids ordentligt regnande. Om du vill vara på den säkra sidan är det silikatfärg som gäller i källare.A -AKS- skrev:
Sant, tack för input.
Trevlig kväll!
mvh
Anna-Karin
Trevlig kväll!
mvh
Anna-Karin
D Dublin skrev:
Jo men det borde det väl vara överlag, men är en tvättstuga som ska målas så väggen närmast där vi hänger upp tvätten på tork vill vi inte ska krita på kläderna. Vad hade du använt då, silikat? Har du även något tips på bra kalkfärg? Tack för hjälpen!
C cpalm skrev:
Vi har kalkfärg i hela källaren, inklusive tvättstuga och torkrum och planen är att fortsätta med det när det är dags att måla om. Upplever inte kritningen som ett problem i dessa utrymmen, man går ju inte och gnider kläderna mot väggarna. Och skulle man göra det är det bara att borsta bort. Däremot skulle jag inte använda det i ett "vardagsutrymme".A -AKS- skrev:
Val av färg hänger lite på underlaget. Är det befintlig kalkfärg eller naken kalkputs kan man köra ren kalkfärg utan tillsatser. Har man cementhaltig puts kan bästa valet vara en KC-färg. Har man andra underlag finns färg med tillsats av andra bindemedel. Det glider sedan över till "kalkfärgsliknande" färger, och det skall man nog undvika i en potentiellt fuktig miljö.