Du sätter två putsbanor och lägger på putsen emellan och drar av med en rätskiva. Sedan flyttar du ena putsbanan och lägger försiktigt i bruk där den satt och lägger i nytt bruk mellan putsbanorna, drar av med rätskiva osv.
Allt eftersom putsen torkar går du över ytan med en putsbräda.
Glöm inte att fukta ytorna ordentligt innan du börjar putsa.
Allt eftersom putsen torkar går du över ytan med en putsbräda.
Glöm inte att fukta ytorna ordentligt innan du börjar putsa.
Redigerat:
Tack! Jag tror jag är med på hur jag behöver göra, visst blir det så att den nya putsen då bygger upp till en cm extra på sockeln? Eller kan man putsa väldigt tunt som typ spackel?mexitegel skrev:
Du sätter två putsbanor och lägger på putsen emellan och drar av med en rätskiva. Sedan flyttar du ena putsbanan och lägger försiktigt i bruk där den satt och lägger i nytt bruk mellan putsbanorna, drar av med rätskiva osv.
Allt eftersom putsen torkar går du över ytan med en putsbräda.
Glöm inte att fukta ytorna ordentligt innan du börjar putsa.
[media]
Kan det vara ett alternativ att istället spackla över putsen (med gipsbruk?) för hand, slipa slätt (med handstil) och sen måla på spacklet eller kommer spacklet kanske inte fästa bra på putsen?
Redigerat:
Är inte erfaren så skulle helst vilja ha en lösning som vem som helst klarar. Och som inte tar allt för mycket tid… och som blir bra.mexitegel skrev:
Rullspackel så ju smidigt ut.
Det du behöver lösa är att ha något plant att spackla mot om du vill ha det helt jämnt då det krävs erfarenhet att få det plant på frihand.
Slipa en större yta plant är om möjligt ännu svårare
.
Slipa en större yta plant är om möjligt ännu svårare
Då är jag med.mexitegel skrev:
Sockeln är bara 25 cm hög vilket kanske gör det svårare att misslyckas..?
Googlande fram detta ”mirakelspackel”, kanske kan vara något? Diffusionsöppet och slipbart låter ju bra åtminstone.
https://www.mynewsdesk.com/se/ardex...5-en-problemloesare-foer-byggbranschen-861094
Klicka här för att svara
