Vad använder jag som fäster bra och gör denna helt slät? Ska måla sockeln sen och skulle vilja ha en helt slät och fin yta.

Betongvägg och golv i källare med synliga byggspår, svart föremål i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du få det helt slätt behöver du sätta putsbanor och putsa med putsbruk.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ska du få det helt slätt behöver du sätta putsbanor och putsa med putsbruk.
Hur gör man med putsbanor? Googlade och hittade produkten men förstår inte hur den används.
 
Du sätter två putsbanor och lägger på putsen emellan och drar av med en rätskiva. Sedan flyttar du ena putsbanan och lägger försiktigt i bruk där den satt och lägger i nytt bruk mellan putsbanorna, drar av med rätskiva osv.

Allt eftersom putsen torkar går du över ytan med en putsbräda.

Glöm inte att fukta ytorna ordentligt innan du börjar putsa.

 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du sätter två putsbanor och lägger på putsen emellan och drar av med en rätskiva. Sedan flyttar du ena putsbanan och lägger försiktigt i bruk där den satt och lägger i nytt bruk mellan putsbanorna, drar av med rätskiva osv.

Allt eftersom putsen torkar går du över ytan med en putsbräda.

Glöm inte att fukta ytorna ordentligt innan du börjar putsa.

[media]
Tack! Jag tror jag är med på hur jag behöver göra, visst blir det så att den nya putsen då bygger upp till en cm extra på sockeln? Eller kan man putsa väldigt tunt som typ spackel?

Kan det vara ett alternativ att istället spackla över putsen (med gipsbruk?) för hand, slipa slätt (med handstil) och sen måla på spacklet eller kommer spacklet kanske inte fästa bra på putsen?
 
Redigerat:
Om du är väldigt erfaren på att bredspackla går det nog. Gipsbruk är ganska mjukt så det är risk att du kommer få synliga skador ganska fort om det är en utsatt miljö.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om du är väldigt erfaren på att bredspackla går det nog. Gipsbruk är ganska mjukt så det är risk att du kommer få synliga skador ganska fort om det är en utsatt miljö.
Är inte erfaren så skulle helst vilja ha en lösning som vem som helst klarar. Och som inte tar allt för mycket tid… och som blir bra. :p Typ att kladda på spackel som jag kan slipa slätt efter att det torkat. Husfix?

Rullspackel så ju smidigt ut.
 
Det du behöver lösa är att ha något plant att spackla mot om du vill ha det helt jämnt då det krävs erfarenhet att få det plant på frihand.

Slipa en större yta plant är om möjligt ännu svårare ;).
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det du behöver lösa är att ha något plant att spackla mot om du vill ha det helt jämnt då det krävs erfarenhet att få det plant på frihand.

Slipa en större yta plant är om möjligt ännu svårare ;).
Då är jag med. :D Jag är inte jätteorolig för att det ska bli lite lite vågigt eller så, är mest ute efter att få bort ”knottrigheten” så att det blir en slät målad yta, mer likt det släta golvet och väggen än den putsade struktur den har nu.

Sockeln är bara 25 cm hög vilket kanske gör det svårare att misslyckas..? :thinking:

Googlande fram detta ”mirakelspackel”, kanske kan vara något? Diffusionsöppet och slipbart låter ju bra åtminstone.
https://www.mynewsdesk.com/se/ardex...5-en-problemloesare-foer-byggbranschen-861094
 
Ok, du skrev i ditt första inlägg att du ville få det helt slätt - därav mina råd.
Hur som helst så funkar vilket betongspackel som helst, exempelvis Finja ”Laga ute”.
 
Ja där var jag tyvärr lite otydlig, det som känns viktigast är att den målade ytan inte blir så grov som den är nu. Ska kolla upp det spacklet!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.