Som oerfaren och okunnig kände jag lätt med handen på takpanelen i gästrummet. Dom var sträva och kändes obehandlad, så tänkte att de här går bra att måla på. Ack så fel jag hade. Har märkt att färgen knappt fäst överhuvudtaget och nu har tillomed en bit helt släppt… ska jag verkligen behöva ta bort allting eller räcker det med att få in lite lim mellan tak och färg så att det binder? Blir så trött på att man inte vet bättre…

• Vit texturerad yta med horisontella linjer och skuggor, möjligen en vägg eller ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt paneltak med synlig trästruktur, ett mörkt hörn nedtill till höger, skymt av TV-skärm.
    Skapa konto
  • Vitmålat trätak med skada, grå garderob, papperslampa, orange föremål ovanpå skåpet.
    Skapa konto
Tvättade du taket innan?

Parkaas Parkaas skrev:
Som oerfaren och okunnig kände jag lätt med handen på takpanelen i gästrummet. Dom var sträva och kändes obehandlad, så tänkte att de här går bra att måla på. Ack så fel jag hade. Har märkt att färgen knappt fäst överhuvudtaget och nu har tillomed en bit helt släppt… ska jag verkligen behöva ta bort allting eller räcker det med att få in lite lim mellan tak och färg så att det binder? Blir så trött på att man inte vet bättre…
Ser tyvärr ut som att den där färgen måste bort först. Borde räcka med att du tvättar ordentligt med målartvätt, och sedan målar igen. Möjligen med någon grundfärg först för säkerhetsskull. :)

Märkligt, panelen ser både hyvlad och ohyvlad ut.
Något har gått rejält fel vid målningen. Det ska inte vara något problem att få färgen att fästa på dessa paneler.
Har du använt rätt grejor (färg)?
Att limma fast färgflagorna låter helt fel.

E etompau skrev:
Märkligt, panelen ser både hyvlad och ohyvlad ut.
Något har gått rejält fel vid målningen. Det ska inte vara något problem att få färgen att fästa på dessa paneler.
Har du använt rätt grejor (färg)?
Att limma fast färgflagorna låter helt fel.
Nästan hela kåken har samma innertak. Har varit inne på att måla om alla tak och gjorde detta rum som ett test.. använde Biltemas takfärg la på kanske 4 lager då jag hade problem med gula genomslag

• Träpanel på snedtak, innertak, furu, knutbrädor, varmt, traditionellt, hantverk, interiör, hemtrevligt.
    Skapa konto
  • Träpanel på tak, kristallampa, spegling av annat rum, varm gul belysning, inredningsdetaljer, mysig atmosfär, rustik känsla.
    Skapa konto
Lät du det torka ordentligt mellan varje målning ?

Jag har målat alla mina obehandlade furutak med Beckers Panelgrund, den är både grund och täckfärg i samma, inga kvistar lyser igenom och det har blivit kanon.

Kvitspärra med schellack. Det enda som verkligen funkar mot genomslag. Skulle måla den typen av panel med antingen linoljefärg eller slipgrund+snickerifärg.

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Måla 1 gång med oljefärg först, den farligaste fasadfärgen går bra. spärrfärg=vanlig gammaldags lösningsbaserad oljefärg (fast 3xpris)

Tvätta o måla med spärrgrund två strykn därefter en snickerifärg kvistarna går igenom hur många lager vanlig färg som helst oljefärg hjälper inte. Väldigt mycket jobb att måla för hand men rulla inte förstör panelen tycker jag. Bäst är om du kan hyra en högtrycksspruta går otroligt mycket fortare. Har gjort så med min panel

Du använde nog takfärg för gips och rollade allt va? Du ska spärrmåla med ev. kvistlack i färgen och sedan stryka på 2 lager med träfärg eller fönsterfärg, det sitter som berget. Du kan rolla om du efterdrar med en bred moddlare (bred pensel) för ett fint resultat.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Skulle som flera har indirekt påpekat använt en annan färg av högre kvalitet och sedan ett noggrant grundarbete.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.