Hej!
Jag bygger nytt hus och är snart färdig men har en riktig stopp kloss och det är målning av innertak. Ibland är det bara lättare att lägga ut saker så man kommer framåt med projektet.
Min undran är? Hur mycket kan man va beredd att betala för att en målare ska måla 90 kvadrat gipstak? Då ska det ingå spackling och slipning 2 gånger och målning 2 gånger. Material har jag själv.
Vad tror ni?
Ska jag ge pengar svart?
ska jag betala vitt?
Kan man få rot på ett hus som inte är färdigt?
Mvh …
 
Hur långt är ett snöre?

Hur jämnt är taket? Vad har det för form? Vilken höjd är det?

Nej, ingen Rot på nybyggen eller hus yngre än fem år.
 
  • Gilla
Kenth Flachsbinder
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Hur långt är ett snöre?

Hur jämnt är taket? Vad har det för form? Vilken höjd är det?

Nej, ingen Rot på nybyggen eller hus yngre än fem år.
helt vanligt gipstak i ett rektangulärt hus. Inga krusiduller. 230 tak höjd. Så absolut inga svåra steg för en normal målare.
 
Tror du har svårt att hitta en målare som vill använda din egenköpta färg. Målning är till stor del en materialsport.
 
Mja färg skulle väll gå att hen köper men spackel har jag redan hemma. Om inte annat får man väll betala en liten extra slant för arbetet. Min undran är egentligen mellan tummen och pekfingret va det kostar.
 
Vitt i dubbel bemärkelse.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vitt i dubbel bemärkelse.
Kan du ge mig en förklaring på varför det är så viktigt ?
 
H fisgris8 skrev:
Kan du ge mig en förklaring på varför det är så viktigt ?
för att då har du ett sjukhus att gå till när du behöver hjälp, a-kassa när du är arbetslös osv osv osv. Du känner till att det är skatter som i huvudsak finansierar stat och kommun?
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Återigen finns det någon som har en aning om hur mycket det kan kosta att anlita en målare till detta jobb? Har ni frågor som kan ge ett kostnadsförslag så fråga på! Resten kan vi bespara
 
Jag tänker så här: En hantverkare som fuskar med skatten är troligen mer benägen att fuska med jobbet också. Det behöver inte vara så, men jag skulle i första hand anlita en hantverkare som inte vill jobba svart.

Skaffa bra refenser, inte "omdömen" på olika sidor på nätet, de är oftast falska. Fråga kolleger, släktingar grannar osv.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
H fisgris8 skrev:
Återigen finns det någon som har en aning om hur mycket det kan kosta att anlita en målare till detta jobb? Har ni frågor som kan ge ett kostnadsförslag så fråga på! Resten kan vi bespara
Vad menar du med resten? Det var du som uttryckligen frågade om du skulle betala svart, så det vill du väl diskutera.

Du bad mig utveckla. Jag tycker att vitt tak passar till det mesta och ger en rymligare känsla. Varför du borde betala vitt tycker jag inte att det behövs någon förklaring till.
 
En duktig målare är oehört snabb med spackling. Jag tror att två man spacklar allt så många ggr som behövs på ett par arbetsdagar. 1 dag slipning (max) Målning sedan är kanske 2 -3 h per strykning. Räkna med 3 -5 kalenderdagar (kostnad för restid, bilkostnad osv).

Senast jag anlidade målare (10 år sedan) spacklade de ett tak på 17 kvm, och 35 (ca 85 kvm) löpmeter nya gipsväggar på 2x4 + 2x3 h ungefär (två målare). Det var då arbete i totalt 3 rum (1 stort 2 mindre). På totalt ca 55 kvm, nytt tak i ett rum, nya innerväggar i 1,5 rum. Och målning tapetsering av alla rum, målning av bef. vävspänt tak i det andra mindre rummet. Inget med taket i stora rummet. Totalt gick arbetet på ca 30 000 före ROT, med spacklingen av de nämnda gipsväggarna, spackling av bef. tapetserade väggar, målning av totalt ca 30 kvm tak, tapetsering av alla rummen. Där kostade tapetseringen av det stora rummet nästan 1/3e del av totalen, det var en strulig tapet som inte passade i limmningsmaskinen.
 
  • Gilla
Hampusca
  • Laddar…
Okej det ger en inblick om att taket på priset kanske hamnar runt 30.000.
Frågan är om tapetsering är billigare eller dyrare än målning.
 
H fisgris8 skrev:
Okej det ger en inblick om att taket på priset kanske hamnar runt 30.000.
Frågan är om tapetsering är billigare eller dyrare än målning.
Billigast är väl om du gör jobbet själv, du hade ju både färg och spackel. Är inte ens komplicerat
Men att tapetsera taket är väl en ganska udda idé
 
GoC GoC skrev:
Billigast är väl om du gör jobbet själv, du hade ju både färg och spackel. Är inte ens komplicerat
Men att tapetsera taket är väl en ganska udda idé
jag har byggt huset med min far och vi har gjort allt själva. Jag har haft en spackelspade i min hand i 2 timmar. Eftersom jag har sparat in på allt annat tänker jag att det är rätt skönt att lägga ut innertak målningen så att jag sedan kan fortsätta att lägga golv och sätta ihop köket. Har 5 veckor semester varje år och det är inte jätte kul att lägga dom på att måla och det blir nog eventuellt inte ens bra. Just nu är målningen en stopp kloss som jag vill ska försvinna och ville bara veta vad det på ett ungefär skulle kunna kosta.
Jag ska inte tapetsera i taket var snarare en fråga om att tapetsering kanske var dyrare överlag ön målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.