3 269 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
Enfas eller trefas?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Tack för svar! Vår bostadsrättsförening har löst så att vi har kapacitet och vår elanläggning är rätt dimensionerad men den som har bott i vår lägenhet innan oss valde att inte dra in tre fas till lägenheten.O Oldfart skrev:Eftersom det är en lägenhet krävs tillstånd från den som äger lägenheten. Är det en hyreslägenhet är det hyresvärden, och är det en bostadsrätt så är det bostadsrättsföreningen. Tekniskt sett räcker det inte med att nätleverantörens servisledning är har tillräcklig kapacitet, utan även fastighetens interna elanläggning måste vara dimensionerad. Dessutom träder en den svenska "rättvisan" in i form av likabehandlingsprincipen som säger att om inte alla i föreningen eller hyreshuset kan få 3-fas så kan de neka att ge det till dig även om det rent teknisk skulle vara möjligt.
För att förtydliga det @Avemo skriver:
En elektrisk apparat drar alltid den ström den behöver. För att skydda ledningarna i en byggnad finns det säkringar som bryter strömmen om den blir hög. Detta är enbart för att skydda ledningarna. Det är alltså inte som många tror att säkringen bestämmer hur mycket ström en apparat får. En apparat kan alltså inte få för lite ström och fungera dåligt om du har en för liten säkring, och den kan inte heller bli överbelastad om du en för stor säkring. Det som händer är att apparaten antingen drar mindre ström än vad säkringen tillåter och då fungerar den som den skall, eller så drar den för mycket ström och då bryter säkringen strömmen helt och den fungerar inte alls.
Så om din häll stänger av sig är det hällen det är fel på.
Vi har nu kollat upp att vi har ett schakt som går från toan ner till elcentralen i källaren så det borde vara ganska lätt att få upp ”kabeln” till lägenheten.
Men vad behövs göras i min lilla elcentral i lägenheten där det nu bara sitter en säkring?
Kommer givetvis inte göra det själv men tänker bara på hur lång tid och vilken kostad det kommer innebära.
Den behöver helt enkelt bytas ut! Själva bytet kanske handlar om ca 10 tkr (gissar jag) men sen tillkommer kostnader för att få en trefasmatning till spisen. Det kan var allt ifrån enkelt och jättebilligt till skitsvårt, fult och dyrt.dsquar3i skrev:
När man ändå håller på kanske man vill ha ett antal extra eluttag "här och där" så totalkostnaden för dig är omöjlig att gissa.
Den kabel som går från källaren och upp till lägenheterna kallas på elektrikerlingo för "stigare", och det är den som behöver bytas. Här kan finns det lite olika varianter och kan vara mer eller mindre svårt att göra.dsquar3i skrev:
Beror på om det är en gammal central med porslinsproppar eller om det är en modern normcentral. Är det en proppcentral behöver hela bytas eftersom den helt enkelt inte är konstruerad för mer än en fas och inte går a att bygga om på ett enkelt sätt. Är det en modern normcentral räcker det att byta fasskenan som fördelar faserna på de olika dvärgbrytarna. Då sprids dina nuvarande grupper ut på de olika faserna.dsquar3i skrev:
För att få 3-fas ut till spisen behöver du en ny 3-polig dvärgbrytare och så behöver gruppledningen till hällen dras om. Idag sitter gissningvis 3 stycken 4mm² ledare avsäkrade med 20A. Då "knyter man fast" 5 nya fräscha 2,5mm² i änden på dem och drar in dem samtidigt som man drar ur de gamla.
Jag kan som lekman byta en liten lägenhetscentral och dra om spisgruppen på en knapp timme inklusive alla mätningar, tester och städning. Så en elektriker borde kunna få ihop det på en förmiddag utan problem. Ibland kan man dock ha otur och ledningarna sitter fast i rören och går inte att byta, då kan det ta betydligt längre tid, kräva nya utanpåliggande ledningar och kostar då därefter.
Man kan inte se på bilden jag bifogade i första inlägget om det är en gammal central med porslinsproppar eller om det är en modern normcentral?O Oldfart skrev:Den kabel som går från källaren och upp till lägenheterna kallas på elektrikerlingo för "stigare", och det är den som behöver bytas. Här kan finns det lite olika varianter och kan vara mer eller mindre svårt att göra.
Beror på om det är en gammal central med porslinsproppar eller om det är en modern normcentral. Är det en proppcentral behöver hela bytas eftersom den helt enkelt inte är konstruerad för mer än en fas och inte går a att bygga om på ett enkelt sätt. Är det en modern normcentral räcker det att byta fasskenan som fördelar faserna på de olika dvärgbrytarna. Då sprids dina nuvarande grupper ut på de olika faserna.
För att få 3-fas ut till spisen behöver du en ny 3-polig dvärgbrytare och så behöver gruppledningen till hällen dras om. Idag sitter gissningvis 3 stycken 4mm² ledare avsäkrade med 20A. Då "knyter man fast" 5 nya fräscha 2,5mm² i änden på dem och drar in dem samtidigt som man drar ur de gamla.
Jag kan som lekman byta en liten lägenhetscentral och dra om spisgruppen på en knapp timme inklusive alla mätningar, tester och städning. Så en elektriker borde kunna få ihop det på en förmiddag utan problem. Ibland kan man dock ha otur och ledningarna sitter fast i rören och går inte att byta, då kan det ta betydligt längre tid, kräva nya utanpåliggande ledningar och kostar då därefter.
Det som är till höger på bilden är tre normkappslingar. Vore givetvis snyggare med en enda stor central men det där fungerar och borde inte vara några som helst problem att bygga om för 3-fas.dsquar3i skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Som sagt problemet med hällen har troligen inget med enfasmatningen att göra. Så du har ju ingen akut anledning att dra in trefas.
Och det är väldigt vanligt med lägenheter som bara är matade med enfas, så du behöver inte ha dåligt samvete att sälja bostadsrätten i det skicket.
Och det är väldigt vanligt med lägenheter som bara är matade med enfas, så du behöver inte ha dåligt samvete att sälja bostadsrätten i det skicket.
Nej absolut inte. Jag menade mest att ska man ändå "uppgradera" till trefas kanske man också bör snygga till den "lappade och lagade" elcentralen.H hempularen skrev:
En proper elanläggning är i alla fall i mina ögon värdehöjande, men jag kan vara lite udda i det fallet. 😳
De nuvarande centralerna ser rätt fulla ut. Går det ens att klämma in en trefas jordfelsbrytare utan ytterligare en liten central. Jag är inte den som brukar lobba för att slänga ut fungerande prylar, men här är nog en ny central rimligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden