Har vänner som köpt ett hus (80-tals) vilket visar sig inte ha skyddsjordade uttag. Kan man inte räkna det som dolt fel? Va det inte lag på att detta skulle finnas på nybyggt hus?
 
  • Haha
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Tror inte det tyvärr, krav på jordade uttag vid nybyggnation kom senare, ca 93-94 eller så.
 
  • Gilla
arvid53 och 1 till
  • Laddar…
är dom inte glada att dom har köpt hus ?
bjöd dom för mycket ?
 
Nybyggt? Det är ju 40 år gammalt! Dessutom ser man ju omedelbart när man kommer in att uttagen är ojordade. Hur kan det vara dolt?

Klippt från myndigheten:
Krav på jordade vägguttag vid nyuppförande, ombyggnationer och utvidgningar av elanläggningar infördes 1 juli 1994. Krav på jordfelsbrytare för inomhusuttag med högst 16 ampere märkström trädde i kraft 1 januari 2000.

Det finns ingen föreskrift som säger att en innehavare av en äldre fastighet måste byta ut ojordade uttag mot jordade. I bostäder uppförda före 1994 brukar det finnas ett (eller flera) jordade vägguttag i kök.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tommty
fått en ny måttstock kring nytt. Nytt är alltså yngre än 40 år.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 5 till
  • Laddar…
D
Är TS fråga ett skämt?

Dolt (nej!) fel (nej!)
 
A arvid53 skrev:
Har vänner som köpt ett hus (80-tals) vilket visar sig inte ha skyddsjordade uttag. Kan man inte räkna det som dolt fel? Va det inte lag på att detta skulle finnas på nybyggt hus?
Vi kanske missar något här.

Är det alltså ojordade uttag, utan jordbleck osv? I så fall helt normalt från 80 talet.

ELLER menar du att det sitter jordade uttag, men som inte har skyddsjord anslutet? Ett rätt vanligt fel, som uppstår när någon okunnig byter uttag och inte förstår skillnaden mellan jordade och ojordade. Just att byta uttag får man göra som ickeekelktriker, om man har kunskap om hur det skall göras, sätter man då fel typ av uttag så har man uppenbarligen inte den kunskapen:

I så fall skulle det möjligen delvis kunna uppfylla kriterier för dolt fel. Men i praktiken Nej!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…

Bästa svaret

G Gamla gubben skrev:
Nybyggt? Det är ju 40 år gammalt!
Tommty Tommty skrev:
fått en ny måttstock kring nytt. Nytt är alltså yngre än 40 år.
Huset var nytt på 80-talet. Det är tydligt att TS frågar om det var lag på jordade uttag, på 80-talet.

Jag förstår inte var behovet att medvetet missförstå för att få göra någon sorts poäng, kommer ifrån.
Det är ett jävligt tråkigt beteende, som tyvärr blir vanligare och vanligare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D datja skrev:
Är TS fråga ett skämt?

Dolt (nej!) fel (nej!)
Den här tråden går väl att sortera in under ”troll-tråd”.
 
Det kvittar om det byggdes i går. I det fallet är det fel med ojordat, men inte dolt. Här är det varken fel eller dolt.
 
Tommty
L Lilak skrev:
Huset var nytt på 80-talet. Det är tydligt att TS frågar om det var lag på jordade uttag, på 80-talet.

Jag förstår inte var behovet att medvetet missförstå för att få göra någon sorts poäng, kommer ifrån.
Det är ett jävligt tråkigt beteende, som tyvärr blir vanligare och vanligare.
Alla hus är nya när de byggs, det är ingen nyhet (för mig iallafall). Så när TS alltså medvetet väljer att lägga in nybyggt och 80-tal så är det mer sannolikt att tolka TS tycker att huset är i klass med nybyggt än att fråga om hus byggda på 80-talet hade jordat som lagkrav.

Så ja, jävligt tråkigt att folk läser vad som skrivs snarare än att försöka gissa på allt annat än det som skrivs.
 
TS skrev ”Va det inte lag på att detta skulle finnas på nybyggt hus?”
Bortsätt från att ”Va” borde ha varit ”Var” så är det en tydlig mening. TS undrade om det var krav på jordade uttag när man byggde hus på 80talet. Nybyggt syftar på att ha enbart menar att det gäller nys hus och inte ett retroaktivt krav. Jag har i alla fall inga problem att förstå den meningen.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.