1 557 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ojordade uttag
Har vänner som köpt ett hus (80-tals) vilket visar sig inte ha skyddsjordade uttag. Kan man inte räkna det som dolt fel? Va det inte lag på att detta skulle finnas på nybyggt hus?
Nybyggt? Det är ju 40 år gammalt! Dessutom ser man ju omedelbart när man kommer in att uttagen är ojordade. Hur kan det vara dolt?
Klippt från myndigheten:
Krav på jordade vägguttag vid nyuppförande, ombyggnationer och utvidgningar av elanläggningar infördes 1 juli 1994. Krav på jordfelsbrytare för inomhusuttag med högst 16 ampere märkström trädde i kraft 1 januari 2000.
Det finns ingen föreskrift som säger att en innehavare av en äldre fastighet måste byta ut ojordade uttag mot jordade. I bostäder uppförda före 1994 brukar det finnas ett (eller flera) jordade vägguttag i kök.
Klippt från myndigheten:
Krav på jordade vägguttag vid nyuppförande, ombyggnationer och utvidgningar av elanläggningar infördes 1 juli 1994. Krav på jordfelsbrytare för inomhusuttag med högst 16 ampere märkström trädde i kraft 1 januari 2000.
Det finns ingen föreskrift som säger att en innehavare av en äldre fastighet måste byta ut ojordade uttag mot jordade. I bostäder uppförda före 1994 brukar det finnas ett (eller flera) jordade vägguttag i kök.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Vi kanske missar något här.A arvid53 skrev:
Är det alltså ojordade uttag, utan jordbleck osv? I så fall helt normalt från 80 talet.
ELLER menar du att det sitter jordade uttag, men som inte har skyddsjord anslutet? Ett rätt vanligt fel, som uppstår när någon okunnig byter uttag och inte förstår skillnaden mellan jordade och ojordade. Just att byta uttag får man göra som ickeekelktriker, om man har kunskap om hur det skall göras, sätter man då fel typ av uttag så har man uppenbarligen inte den kunskapen:
I så fall skulle det möjligen delvis kunna uppfylla kriterier för dolt fel. Men i praktiken Nej!
Bästa svaret
G Gamla gubben skrev:
Huset var nytt på 80-talet. Det är tydligt att TS frågar om det var lag på jordade uttag, på 80-talet.Tommty skrev:
Jag förstår inte var behovet att medvetet missförstå för att få göra någon sorts poäng, kommer ifrån.
Det är ett jävligt tråkigt beteende, som tyvärr blir vanligare och vanligare.
Det kvittar om det byggdes i går. I det fallet är det fel med ojordat, men inte dolt. Här är det varken fel eller dolt.
Alla hus är nya när de byggs, det är ingen nyhet (för mig iallafall). Så när TS alltså medvetet väljer att lägga in nybyggt och 80-tal så är det mer sannolikt att tolka TS tycker att huset är i klass med nybyggt än att fråga om hus byggda på 80-talet hade jordat som lagkrav.L Lilak skrev:
Så ja, jävligt tråkigt att folk läser vad som skrivs snarare än att försöka gissa på allt annat än det som skrivs.
TS skrev ”Va det inte lag på att detta skulle finnas på nybyggt hus?”
Bortsätt från att ”Va” borde ha varit ”Var” så är det en tydlig mening. TS undrade om det var krav på jordade uttag när man byggde hus på 80talet. Nybyggt syftar på att ha enbart menar att det gäller nys hus och inte ett retroaktivt krav. Jag har i alla fall inga problem att förstå den meningen.
Bortsätt från att ”Va” borde ha varit ”Var” så är det en tydlig mening. TS undrade om det var krav på jordade uttag när man byggde hus på 80talet. Nybyggt syftar på att ha enbart menar att det gäller nys hus och inte ett retroaktivt krav. Jag har i alla fall inga problem att förstå den meningen.
Klicka här för att svara
