Hej,
Jag vill koppla in en ctr bakom en knapp som styr fasadbelysning. Hur kopplar jag in knappen?
Vad jag kan förstå kommer fas från ett eluttag under knappen och sedan försörjer fasadbelysningen.
Jag har slarvat fasen och nollan som ni ser i bilden, sedan har jag den svarta kabel simmat antar är fas ut. Hur får jag till detta med tryckknappen? Jag kan dra en kabel mellan 1 an och sedan till knappen, knappen ut då?
Jag vill koppla in en ctr bakom en knapp som styr fasadbelysning. Hur kopplar jag in knappen?
Vad jag kan förstå kommer fas från ett eluttag under knappen och sedan försörjer fasadbelysningen.
Jag har slarvat fasen och nollan som ni ser i bilden, sedan har jag den svarta kabel simmat antar är fas ut. Hur får jag till detta med tryckknappen? Jag kan dra en kabel mellan 1 an och sedan till knappen, knappen ut då?
Inkoppling enligt tredje bilden,
https://brand.plejd.com/downloads/manual/CTR-01/plejd_manual_CTR-01_SV.pdf
Klipp av trådarna och skala om.
Skala bara så mycket så att det blir max någon mm synlig koppar utanför förskruvningen i Plejden.
https://brand.plejd.com/downloads/manual/CTR-01/plejd_manual_CTR-01_SV.pdf
Klipp av trådarna och skala om.
Skala bara så mycket så att det blir max någon mm synlig koppar utanför förskruvningen i Plejden.
Jag har skalat om kablarna så att ingen koppartråd syns men jag förstår inte riktigt bild 3.Demmpa skrev:
Där ser det ut soM att man ska skarva N två gånger? Den andra ska vid last ut, via lampa in i på N?
N ska bara in i pucken, det du ser via lampan är endast schematiskt. N får lampan uppifrån taket. Fasen du har i wagon ska också gå till brytaren (knappen), och vidare från knappen till 1. När pucken får signal antingen från appen eller brytaren så lägger den ut ström på den svarta tändtråden. Du har blandat och gett med färgerna också tyvärr. Jag hade kört med ljusbrun för fas, och inte använt den mörka du använt. Den är ju N i din dosa annars. Tittar man noga så har du en blå N längre in. Allra helst bytt N till blå istället.
Redigerat:
Tack Jocke, ja det stämmer jag har använt en brun kabel för att det var det jag hade tillgängligt hemma. Den lilla snutten brun är olyckligtvis N.J Jocke Best skrev:N ska bara in i pucken, det du ser via lampan är endast schematiskt. N får lampan uppifrån taket. Fasen du har i wagon ska också gå till brytaren (knappen), och vidare från knappen till 1. När pucken får signal antingen från appen eller brytaren så lägger den ut ström på den svarta tändtråden. Du har blandat och gett med färgerna också tyvärr. Jag hade kört med ljusbrun för fas, och inte använt den mörka du använt. Den är ju N i din dosa annars. Tittar man noga så har du en blå N längre in. Allra helst bytt N till blå istället.
Men innebär det att jag ska ha en wago med 4 uttag? Eller ska jag inte ha något i L1 i pucken?
Bästa svaret
Ja du behöver en större wago så du har en fasledare till att koppla på inkommande till brytaren. L1 ska sitta kvar eftersom det är tändtråd (fas ut) upp till lampanS Sarg skrev:
Funkade inteJ Jocke Best skrev:
Klicka här för att svara