T Tobbe_C skrev:
Fast säkringen sitter ju där för att säkra kabeln. Att dra 28A på 2,5kvd är inte direkt lämpligt.
Äh, jag använder en 1,5kvmm skarvsladd, så det är lugnt!
 
F
T Tobbe_C skrev:
Fast säkringen sitter ju där för att säkra kabeln. Att dra 28A på 2,5kvd är inte direkt lämpligt.
precis. Och set är väl därför det faktiskt sitter en säkring där. Det ändrar inte på det faktum att det i den meningen inte är nåt fel på produkten, den är konstruerad för att dra ca 30A.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
Man ska vara försiktig med att hålla på överbelasta kablar. Max drifttemperatur ska inte inte överskridas. Då tar isoleringen skada och blir mjuk så den kanske inte heller klarar en kortslutning senare.
 
A avh67f skrev:
Man ska vara försiktig med att hålla på överbelasta kablar. Max drifttemperatur ska inte inte överskridas. Då tar isoleringen skada och blir mjuk så den kanske inte heller klarar en kortslutning senare.
Det är ingen fara. Säkringen kommer att lösa innan trådarna blir heta. Däremot försöker jag skära i kortare intervaller och ta paus när kompressorn går.
När proppen går har man kört för länge.
Ström/tidskurvan ser ut så att säkringen ska gå innan kablarna blir heta.
Det finns inga plasmaskärare för hobbybruk som klarar sig med 230V 16A vid kontinuerligt bruk så man får leva med att det bara blir kortare arbetspass.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F
B Bjober skrev:
Det är ingen fara. Säkringen kommer att lösa innan trådarna blir heta. Däremot försöker jag skära i kortare intervaller och ta paus när kompressorn går.
När proppen går har man kört för länge.
Ström/tidskurvan ser ut så att säkringen ska gå innan kablarna blir heta.
Det finns inga plasmaskärare för hobbybruk som klarar sig med 230V 16A vid kontinuerligt bruk så man får leva med att det bara blir kortare arbetspass.
De riktiga tillverkarna som faktiskt gör versioner specifikt för en EU-marknad får rätt begränsad kapacitet. Det är ju inte så att proffssegmentet har nån magiskt bättre verkningsgrad.

Det första man skall göra är att se till att man kar en cutter som inte har inbyggd kompressor, det vinner man lite på om man kör separat kompressor på en annan fas. Nästa steg är att gå på trefas men det är helt andra pengar.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.