F
Hej!
Jag har dragit in ftx i huset och behöver klä in ett ventilationsrör i hörnet av vardagsrummet.
Tyvärr sitter ett eluttag precis där inklädnaden kommer och jag vet inte hur jag ska göra det bäst utan att behöva riva allt för mycket.

Till dosan är draget både fast och styrd fas och sen vidarekopplad till fler uttag i en slinga.
Metallrör på vägg, eluttag, öppen kabelanslutning, parkettgolv, oavslutad elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan ju inte bara bygga in dosan utan den behöver väl vara åtkomlig, och jag skulle gärna vilja ha kvar ett uttag där någonstans.

Det är inga problem att dra om trådarna för att förlänga dem, men det blir väl inte så bra att förlänga rören från dosan på bilden till en ny dosa i inklädnaden?
Några bra förslag på hur jag kan göra?

Om du ej använder telejacket hade jag nog försökt få trådarna dit. Ska du klä in röret så du väl ändå måla och greja. Om du öppnar väggen liten.

• Gilla
jonaskop
  • Laddar…
Du får öppna upp väggen och skarva rören och flytta dosan och byta lite tråd. Visst är det lite jobb men egentligen inte så stort delprojekt i sammanhanget.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Eftersom du ska klä in ventröret, så kan du hugga upp väggen så nära röret som möjligt. Då kan du ta bort dosan. Det är troligtcvis ett VPrör där, fortsätt med att hugga upp,uppåt så nära röret det går, kanske ca 15 cm. Då kan du kapa VP och skarva med en slang, gå ut till utsida trumman ( trådarna räcker säkert ) och sätt ett utvändigt uttag där, dikt trumman, uttaget kommer då att sitta högre än nu, men minsta jobbet och ingen omdragning av trådar bhövs. Det är säkert ett 15 mm VP till dosan och nya muffar är 16 mm. det går bra att skarva. Tejpa med ELtejp hela muffen och rör/slang så det inte kan gå isär och är godkänt. Minsta jobbet och inga trådar behöver dras om. Kan bli ett hål där dosan satt som kommer lite utanför inspikningen, då trär du in en läkt som går över hela hålet och lite till, skruvar fast den och sedan en bit gips som passar i hålet som skruvas med 2 skruv + lite spackling och målning

Bägge rören går ju garanterat neråt enligt bilden. Hacka upp lite och slit ut dosan och sen skarva lite med slang. Lär åka på att tråda om bägge dessvärre.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Var lite snabb där, skarva rören och tråda om. i övrigt lika som jag skrev i tråden.

F
Det stämmer att rören går nedåt.
Hade hoppats kunna slippa hacka upp väggen men det är nog ändå bättre att göra så. Omtrådningen är som sagt inga problem, det är bara någon meter till nästa dosa åt båda hållen.

Sätt en dosa i inklädningen och flytta urtaget dit.

• Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
F
Uppdatering. Gjorde enligt förslag och sågade upp en bit av väggen, skarvade med skarvmuffar och flexslang. Fick dra om de flesta trådarna och passade på att dra ner ytterligare en slang och dosa från vinden för att peta i en nätverkskabel framöver.

Drog en slang för larmdetektor via vinden när jag ändå höll på. Dålig på att fotografera under tiden men slutresultatet blev bra.

Tomt rumshörn, vit vägg, trägolv, utstickande list, eluttag, skugga, minimalistiskt.
Skapa konto
Ett hörn av ett rum med digitalpiano, glob och träkonstruktion i taket.
Skapa konto

• Gilla
Babababa och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.