Hej,
Har köpt en taklampa som har en led-driver som verkar vara dubbelisolerad (se bilder) men vet inte om ”koppen” är det? Eller ens kan vara det? Finns en jordtråd som syns på ena bilden och instruktionsmanualen säger att jag ska jorda (dock dansk lampa så det vet man ju inte om man kan lita på). Har dock för mig att jag läst att dubbelisolerade lampor inte ska jordas.
Lamputtaget i taket är jordat.
Så frågan är om lampan ska jordas eller inte?
Har köpt en taklampa som har en led-driver som verkar vara dubbelisolerad (se bilder) men vet inte om ”koppen” är det? Eller ens kan vara det? Finns en jordtråd som syns på ena bilden och instruktionsmanualen säger att jag ska jorda (dock dansk lampa så det vet man ju inte om man kan lita på). Har dock för mig att jag läst att dubbelisolerade lampor inte ska jordas.
Lamputtaget i taket är jordat.
Så frågan är om lampan ska jordas eller inte?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Jaa?? Det står ju SELV på drivaren och den är dubbelisolerad och skall därför inte jordas.
Men den anslutna lampan skall alltså göra det??
Jag trodde idén med SELV var just att lågspänningssidan skulle vara potentialfri och inte jordas? Jag har iaf aldrig varit med om det.
Så missar jag något, eller är det Kineserna/beställarna som missar? (Det är ju tyvärr inte ovanligt).
Jag trodde idén med SELV var just att lågspänningssidan skulle vara potentialfri och inte jordas? Jag har iaf aldrig varit med om det.
Så missar jag något, eller är det Kineserna/beställarna som missar? (Det är ju tyvärr inte ovanligt).
Armaturen saknar symbol för dubbelisoleing och har jordledare. Den är således inte dubbelisolerad, även om den innehåller en dubbelisolerad dioddrivare.
Eftersom det före drivern inte är SELV och det sitter inne i armaturen ska armaturen jordas. Det räcker ju inte om vissa delar i en "apparat" inte behöver jord för det är ju hela "apparaten" som gäller.lars_stefan_axelsson skrev:
Jaa?? Det står ju SELV på drivaren och den är dubbelisolerad och skall därför inte jordas.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Ja, du menar att den måste räknas som kopplingsutrymme. Det är ju sant, men det är så lång kabel medlevererat att jag tänkte bort det fallet. Ser inte hur det skall få plats? (Och om den kommer med färdig kontakt, så behöver det inte heller vara så.) Men inser nu att det kanske är till för att hänga ner själva ljuskällan från taket. Då kommer saken i ett annat läge.E elmont skrev:
Om det är så att man har nakna ledare in på primärsidan av trafon och den skall knökas in i lamputrymmet så visst.
På primärsidan finns det ingen sladd alls.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Armaturen är föredömligt märkt med med jordsymbolen inom en ring vilket anger att den ska skyddsjordas.
Det framgår dock inte på bilderna varför, dvs hur den ansluts. Men för att ställa krav på skyddsjordning finns risk att anslutningsledarna för 230 V kommer i kontakt med metallhöljet.
Att armaturen innehåller ett dubbelisolerat drivdon är irrelevant, eller ja, det har relevans för de ledare som driver ljuskällorna.
Det framgår dock inte på bilderna varför, dvs hur den ansluts. Men för att ställa krav på skyddsjordning finns risk att anslutningsledarna för 230 V kommer i kontakt med metallhöljet.
Att armaturen innehåller ett dubbelisolerat drivdon är irrelevant, eller ja, det har relevans för de ledare som driver ljuskällorna.
Klicka här för att svara