Medlem
· stockholm
· 101 inlägg
Hej,
Det här känns som något som borde vara uppenbart och funderar på om jag missat något väsentligt. Jag har nya DCL uttag med krokar i taket. Jag sätter upp takplafonder där en krok i lampan fästs i takkroken och man snurrar runt tills den sitter bra, men den blir bara sned. Finns det något knep att få den att sitta rakt? Takkroken sitter inte åt hårt utan går att dra runt/böja åt sidan och då är det det som händer när man drar åt med lampskruven.
Hoppas det blev rätt forum.
Det här känns som något som borde vara uppenbart och funderar på om jag missat något väsentligt. Jag har nya DCL uttag med krokar i taket. Jag sätter upp takplafonder där en krok i lampan fästs i takkroken och man snurrar runt tills den sitter bra, men den blir bara sned. Finns det något knep att få den att sitta rakt? Takkroken sitter inte åt hårt utan går att dra runt/böja åt sidan och då är det det som händer när man drar åt med lampskruven.
Hoppas det blev rätt forum.
Lite mer bilder skulle inte skada.
Medlem
· stockholm
· 101 inlägg
Kanske på armaturen när den är monterad?
Medlem
· stockholm
· 101 inlägg
Medlem
· stockholm
· 101 inlägg
Det är ju uppenbart att det gängade röret lutar, verkar som att du måste centrera kåpan bättre.
Medlem
· stockholm
· 101 inlägg
Kåpan, den metallhållaren ligger tätt mot taket och mellan kåpan och takkroks-plannan finns kanske en millimeter att justera centreringen. Mn drar man åt röret hårt så drar den åt ett håll.snaggletooth skrev:
Mm, ju mrr jag spänner desto snedare blir den. Kanske man ska lägga något emellan kåpan och takkroksplattan.Tomtom79 skrev:
ja, plus att kroken som sitter i taket inte är fixerad.Jakob H skrev:
Bild hur den ser ut när man dragit åt hårt.
På något sätt måste du få kroken och röret centrerade mot varandra för att det ska bli rakt.
Lossa justera tills det gängade röret är rakt.J jonaserik skrev:
Det skall dras just då att det touchar , drar du mer så deformeras kåpan,
Flytta foten till lampan tills gängstången med kroken hänger rakt ner. Foten till lampan är inte mitt för kroken i taket. Inte så avancerat.
När gängstången som sticker ner är rak så kan skruva på glashuven.
När gängstången som sticker ner är rak så kan skruva på glashuven.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa skruvar i äldre ikeabyrå
Inredning -
Skruva loss duschblandare från väggfäste
Badrum -
Skruva fast monteringskrage för spjäll och rökrör
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska jag skruva fast dörrhandtaget ordentligt?
Fönster & Dörrar -
Hur lossa skruvar utan spår som fäster skafferiet i väggen?
Inredning