El
sttegema: Mellan fas och nolla och mellan fas och jord har du 240V. Mellan nolla och jord nära noll V(om du inta har något jordfel) Om du mäter som ovan så vet du vilken som är fas, sen återstår två kablar. Normalt (alltid) är jorden Gul/grön eller i äldre hus röd. Om du har någon av dessa färgerna så vet du vilken som är jord. Sedan använder du metoden uteslutning. //Magnus
callebergh: [citat] Kolla även säkringshållaren (den som du sätter säkringen i och skruvar in i centralen) Jag bytte mina och kan numer byta säkringar utan handskar :) Bryt strömmen eller se till att inga stora förbrukare går när du sätter i de nya grejorna så slipper du nya "svetsloppor" på säkringsdelarna.
geschwint: Tja, jämfört med vad vi har nu så är alla element snygga ::). Nej, jag kollade in stenarna och de är snygga men de ger för lite effekt för rummen, ser det ut iallafall. Det blev de vanliga... lite tråkigt kanske... Jag skall iallafall botanisera lite mer för att se vad som finns. Finns det förslag på trevliga elementmärken, ej alltför extrema så emottages dessa med tacksamhet.
SkaneErik: Får man stöar även om värmegolvet är avstängt? Dra ur säkringen som går till golvet och kolla om man fortfarande får stötar. Får man det så kan man lita på att felet inte ligger hos värmegolvet, utan hos någonting annat!
borge: Detta jobb gjorde jag för många år sedan. jag tog bort undercentralen och matade upp några linor till övervåningen. Som du sjölv säger så har du ingen krävande anslutning och det brukar man inte ha på ovanvåningen.
eMange: Ja det funkar bra. tex ELKOs 315GLE finns på clas ohlson.
geschwint: Ni har alla rätt... Man skall inte ta det som sägs i forumet som slaget i sten utan mer som vägledning eller liknande, jag tar det som sägs med en hink salt :D. Man skall inte heller säga något om man inte vet eller åtminstonde säga "rätta mig om jag har fel" om man är osäker (beroende på vilket ämne det gäller givetvis). Sedan tycker jag att man kan förenkla en beskrivning oavsett
geschwint: Nja, nog kan man belasta den till max, bara förutsättningarna är de rätta som max 30 graders omgivningstemperatur och inte en annan dimmer alltför nära... Ingen bra ide att maxlasta två dimmrar som sitter granne med varandra. Det vanliga är att man minskar med 25% per dimmer i max effekt då de sitter granne men den siffran tror jag skiljer sig mellan tillverkare. Vad som gäller står i
SkaneErik: Råkade ut för att alla servrarna i ett serverrum skar ihop hela tiden. Fattade inte alls varför, men det var så att det var ett glapp i nollan... dyrt.. >:(
SkaneErik: Har en liten NIBE 30L värmare på 3 kw i köket. Går på 2-fas. Funkar bra trots alla andra förbrukare (värmepump m elpatron mm). ingen säkring har gått de senaste åren.
geschwint: Det blir nog ännu trängre ;D... Det blir ett rör per ledning då de inte är för 230V. Tänk, tändlina, fas, nolla och jord... hehe Det blir 4 VP-rör det!!
Rogerio: Välj 12v! jämför inte 50w 230v med 50w 12v. Du får samma (eller mer) ljus med 35w 12v som med 50w 230. Dessutom mkt längre livslängd på 12v.
muppen: Ja med dina erfarenheter på annan länk, Berit , så är jag benägen att tycka att vi hoppar på, kanske tipsa villaägarförbundet, de(vi) är ju minst 100000 st abbonenter Just nu går det byggfläktar i mitt hus, men imorgon kommer lösullen på, vilket behövs i denna kyla! :)
Granit999: Om en behörig elektriker med ansvarighetsförsäkring gör ett fel så kommer försäkringsbolaget att betala. Jag har en försäkring som skyddar mig upp till 10 miljoner kr. Elektrikern måste ha almänn behörighet och det är inte så många elektriker som har detta. Jobbar han vid en firma så räcker det att en i firman har denna behörighet.
MickeM: Man pratar om två olika spänningar i vårt vanliga nät i hemmen, huvudspänningen Uh och fasspänningen Uf. Huvudspäningen är spänningen mellan 2 faser och fasspänningen är mellan fas-neutral alt. fas-jord. Förhållandet är; Uf = Uh / (roten ur 3) Man mäter bara mellan två faser, 400V. L1-L2 400V L1-L3 400V L2-L3 400V L1-N 230V osv. :)
peter62: hej ahhhh så då är det inte fel att ha blå svart och gulgrön då..blev orolig när flera skrev att det inte var rätt...men jag frågade på bauhaus och han som hjälpte mig där med att köpa elskåp jordfelsbrytare mm sa att jag skulle ha dessa färger,,,,,,,,,,,,tack då är jag lugng igen *ler*
borge: Carl kom med ett bra förslag. Det är lättare att felsöka i framtiden om man har fler grupper. När du är uppe på vinden och pular så tänk även på att köken blir mer och mer enegrikrävande så lägg gärna några tomrör åt dett hållet också. Det är inte så trevligt i köket när man bara kan köra en apparat i taget. T.ex när micro eller vattenkokare kolliderar!!!!!
seclest: Hide-a-lite har liknande lösningar. Rampen är 22 *22mm, och man sätter i spollampor som man vill för att få det så ljust som man vill ha. Dimbar, givetvis. Vet inte vilket som är billigast, dock.
peter62: hej nej detta är ett rum jag inte har dragit i utan ett rum som är halvfärdigt när jag köpte huset......färgvalet av sladd funderade jag me på men efter att frågat sa dom att det var ok,,,därför jag me har valt dessa färger i färdiga rör med sladd...........
SkaneErik: [citat] Bygger själv. Priset bygger naturligtvis inte på någon superprestanda, men säg en budgetdator. Oxå utan mus, t-bord och monitor förståss... OK, kanske lite väl optimistiskt.. :P
MrMagic: Det där är en vanesak. När du kommer på knepet går det som en dans. Men mångtrådig kabel skall ju inte användas, bara en eller flertrådig.
hempularen: Fortum brukar aldrig ligga lägst. Men just när jag hade bytt lev. så kom dom ut med ett "storförbrukarerbjudande" som såg bra ut. Fast jag brydde mig aldrig om att hårdgranska det. Jag hade ju just låst mig för ett år.
Erik_D: Asså du får en faktura på den men ja kan leta rätt på en åt dig iaf ;)
Djonn_Doe: Tack för all hjälp, nu funkar det igen. Frun kan ha sin mysbelysning över köksbordet och jag kan dra på med fullt lysrörsljus när jag är ensam i köket och vill se vad jag äter... ;) Köpte en billig strömbrytare på ÖoB, som bara var märkt kron, inte dubbeltrapp. Men som sagt, de kanske bara tillverkar sådana, för att slippa göra så många olika modeller.