Har 6st 12v 20W spotlights med transformator och dimmer. Men vrider jag dimmern till nästan noll så börjar spotarna att blinka. Lyser fint i alla andra lägen, det är alltid i samma läge som det blinkar. Dimmern är från clas ohlson 179:-. Kan det vara den? inte för att det gör nått att det blinkar i det läget, men jag undrar ju vad det kan vara.

MVH Anders

kolla om du kan ställa upp minsta läget !

Förmodligen dimmern som inte stödjer just den typ av lampor du har.Det finns väl två olka sorters dimmrar.Den klarar inte att ha den på svagt ljus om jag förstår dig rätt? Jag hade det problemet i alla fall och då fick jag byta till den andra dimmern(vad det nu heter) nog dax att sluta jobba för i dag ;)och sen funkade det för mej i alla fall..

det går inte att ställa upp minsta läget.
Och den funkar bra på lägsta läget, men vrider man lite till börjar blinkandet, och vrider jag ytterligare lite till så funkar det fint igen.
På clas ohlsson sa dom att det var denna trafo jag skulle ha, köpte trafo+ dimmer och spotarna där, så jag tror nog att det är rätt.

MVH Anders

skumt...!

Låter som en mindre bra dimmer eller trafo, alternativt
dålig kontakt på dimmerns anslutning..?
Om möjligt prova å byt ut tillfälligt mot annan dimmer som även den klarar elektronisk trafo..

Svårt å säga med min blygsamma kunskap, kanske en mer erfaren elektriker har ett klarare svar..?

Lycka till med discobelysningen ;)

Hur många watt installerad effekt har du efter dimmern, samt vad är dimmerns märkeffekt?.

Ja skumt är det...
Dimmerns effekt är 20-300W, och sedan en trafo på 50-150W och sen 6st 12v 20W spottar. Allt köpt hos clas olsson.

MVH Anders

Hm det var skummt, men börja med att prova med en annan dimmer. I nästa steg annan trafo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.