3 461 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
hur gjorde ni med El:en till Golvvärmen?!
Tänkte snart börja gipsa väggarna (har tjuvstartat lite).. Men så kom jag på detta med golvvärmen.. hur har ni gjort där? drar elektrikern det utan på eller bakom? Jag har lixom stående plank (ej reglad vägg).. så jag funderar på att sånna fall förbereda en del. typ hacka ut ett spår för el kabeln.. Samt bryta lite mot el-reglerna lägga VP-rör (tror jag det heter, Vita el plast rör) själv som sedan elektrikern enkelt kan dra sladden i.. Detta pga tid är pengar.. o min tid är mycket billigare..
220v måste ju komma ut i golvet.. Innan jag kan lägga golvvärmen o puten ovan på måste jag ju ha laggt väggarna o där med redan dragit rör & prytel...
Vart ska röret hamla någon stanns i en hörna? mitt i? närmast el dosan som sitter i taket typ?
/Snåla Per-Erik
220v måste ju komma ut i golvet.. Innan jag kan lägga golvvärmen o puten ovan på måste jag ju ha laggt väggarna o där med redan dragit rör & prytel...
Vart ska röret hamla någon stanns i en hörna? mitt i? närmast el dosan som sitter i taket typ?
/Snåla Per-Erik
Lägg 2 st VP-rör 16 som mynnar i golv till en apparatdosa 1,5 m över golv för rumstermostaten. Ena röret är för golvvärmekabeln och det andra för golvgivaren.
Från apparatdosan förlägger du sedan VP-rör till lämplig dosa som matar golvvärmeanläggningen. T.ex. kopplingsdosa för belysning eftersom det inte är några större effekter vi talar om.
Rumstermostaten brukar man placera vid dörrens låssida över strömställaren.
Från apparatdosan förlägger du sedan VP-rör till lämplig dosa som matar golvvärmeanläggningen. T.ex. kopplingsdosa för belysning eftersom det inte är några större effekter vi talar om.
Rumstermostaten brukar man placera vid dörrens låssida över strömställaren.
Klicka här för att svara