4 369 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Vad använda från fasadmätarskåpet och in?
Hm, funderar... kollar på elbutik.se på kabel. Funderade om det är denna jag ska ha? "EKKJ 3x10+10 mm2. "
Ser att det även finns EKKJ 4x10+10 mm2 när använder man med 4 ledare?
Är det EKKJ jag ska ha när jag går i kabelrör eller är det nån annan modell?
Ser att det även finns EKKJ 4x10+10 mm2 när använder man med 4 ledare?
Är det EKKJ jag ska ha när jag går i kabelrör eller är det nån annan modell?
Det är en normalvilla...Kinslayer skrev:
Men ok, 6kvadrat funkar alltså, men det ska vara 4+1 ledare?
Hur kommer det sej angående antalet ledare som jag frågade iförsta inlägget förresten?
Det spelar ingen roll om jag kör grövre heller va förresten? Eftersom du skriver att jag bör klara mej på 6kvadrat, kanske bör ha 8kvadrat? Eller 10?
Till garaget där man vill kunna bränna på med svetsar, köra kompressor osv, ska jag ta 10kvadrat dit då?
Det är väl det normala idag. Att man går med 4 ledarsystem fram till JFB och sen femledar i systemet bakom JFB:n. Det skulle ge 3X10+10 från skåpet till centralen (centralerna). Allt enligt en obehörig och virrig hjärna
Det som kom ute i gatan har 4 ledare i sej, såg inte någon fläta runt den... Hur många kvadrat den är på är svårt att säga också...
Men alltså, vad tycker ni jag bör välja från mätarskåpet in till husets central resp. garaget? Allt är nybygge...
Ska jag dra 4x6+6 ist. för 3x10+10? Prisskillnaden är ju minimal...
Men alltså, vad tycker ni jag bör välja från mätarskåpet in till husets central resp. garaget? Allt är nybygge...
Ska jag dra 4x6+6 ist. för 3x10+10? Prisskillnaden är ju minimal...
Du ska dra 5-ledarsystem EKKJ 4x6/6. Det är det enda alternativet!moken skrev:
Finns ingen anledning att dra EKKJ 3x10/10. Du får endast säkra 25 A i din DII mätartavla ändå om det nu var större kvadrat du var ute efter.
att så tidigt som möjligt gå över från TN-C till TN-S är önskvärt.
bäst är leverans med tn-s redan från början.
däremot finns inget behov av att gå upp i kabelarea i fasledanra bara för att man har tn-c system.
det enda mans ka tänka på där är att minst ha 10mm2 PEN-ledare.
har du en fyrledarkabel nergräävd bör du välja en som är till exempel 3*6/10 inte en som är 4G10 eller liknande.
en PENledare bör vara en koncentrisk ledare av säkerhetsskäl.
gräver du av kabeln av misstag MÅSTE pen-ledaren vara den sists om går av, vilket mest sannolikt sker om den är koncentrisk, annars spänningssätter du alla skyddsjordade detaljer!
så helst 5 ledare, förslagsvis med samma area, som naturligtvis är beroende av hur du har säkrat.
som tidigare påpekats gäller max 25A för en G2-central, emn en sådan kanske man inte ska räkna med at du har.
om det är nytt kanske det är automatsäkringar som gäller?
fast vanligt är fortfarande att man har smältproppar som huvudsäkringar av någon anledning, någom som vet varför?
bäst är som alltid att ta hjälp av en elektriker som du kan skyll på när allt exploderar lol.
/m
bäst är leverans med tn-s redan från början.
däremot finns inget behov av att gå upp i kabelarea i fasledanra bara för att man har tn-c system.
det enda mans ka tänka på där är att minst ha 10mm2 PEN-ledare.
har du en fyrledarkabel nergräävd bör du välja en som är till exempel 3*6/10 inte en som är 4G10 eller liknande.
gräver du av kabeln av misstag MÅSTE pen-ledaren vara den sists om går av, vilket mest sannolikt sker om den är koncentrisk, annars spänningssätter du alla skyddsjordade detaljer!
så helst 5 ledare, förslagsvis med samma area, som naturligtvis är beroende av hur du har säkrat.
som tidigare påpekats gäller max 25A för en G2-central, emn en sådan kanske man inte ska räkna med at du har.
om det är nytt kanske det är automatsäkringar som gäller?
fast vanligt är fortfarande att man har smältproppar som huvudsäkringar av någon anledning, någom som vet varför?
bäst är som alltid att ta hjälp av en elektriker som du kan skyll på när allt exploderar lol.
/m
??? ???master_mimer skrev:har du en fyrledarkabel nergräävd bör du välja en som är till exempel 3*6/10 inte en som är 4G10 eller liknande.
/m
Hur kommer det sig då att nätleverantörerna i princip utan undantag plöjer ner motsvarande kabel UTAN koncentrisk ledare?:
Produkt: SE-N1XV-U/-R/-AS 0,6/1 kV Draka
-
Användning
Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark/vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Lämplig för nedplöjning.
Alternativ beteckning
-U: EXK 1 kV
-R: FXK 1 kV
-AS: AXK 1 kV
Standard
SS 424 14 18
CENELEC HD 603 Part 5 Section O
Brandspridningsklass
F2 enligt SS 424 14 75 samt
IEC 60332-1
Temperaturområde
I kontinuerlig drift (max): 90°C
Lägsta temperatur vid förläggning -10°C, under 0°C skall försiktighet iakttagas.
Godkännande
SEMKO, S-märkt
CE
Miljödeklaration
SE-N1XV-U,-R
SE-N1XV-AS
Bockningsradie
Vid fast montering: 8 x D
Under utdragning: 12 x D
Vid plöjning: 8 x D
Konstruktion
Ledare:
10 mm² : solid, rund och glödgad koppar enl. IEC 60228 klass 1 (-U)
16 mm² : fåtrådig, rund och glödgad koppar enl. IEC 60228 klass 2 (-R)
50 mm² : fåtrådig, sektorformad och glödgad aluminium enl. IEC 60228 klass 2 (-AS)
Isolering:
PEX
Partmärkning:
4-led: brun, svart, grå, grön/gul
5-led: blå, brun, svart, grå, grön/gul
Fyllnad:
Bandad eller sprutad
Mantel:
Blyfri PVC, svart, metermärkt
Märkexempel:
SE-N1XV-R 5G16 0,6/1 kV (S) DRAKA SE "årtal"
Klicka här för att svara