Hej,

Jag har nämnt tidigare på forumet att jag inte är helt nöjd med min installation och här är en grej till som måste fixas till.

Elektrikern lämnade uttagen till fasadbelysningen så här:
http://www.familjwesterlund.com/projekt/fasad_el_web.jpg

För att snabbt få lyse i mörkret har jag kopplat in belysningen så här:
http://www.familjwesterlund.com/projekt/fasad_lampa_web.jpg

Jag vet, inte koppla, inte fk utan rör etc men vilka möjligheter finns? Måste jag byta till EKLK från lampa till närmsta dosa? Enklare lösningar?

Tack på förhand
///Johan

Byt till eklk till närmsta dosa.

Alternativet är att sätta en dosa över rör utloppet och därifrån klammra eklk till lampan, men hur snyggt e det ?

Varför har inte elektrikern satt rörutloppet där lampan skulle sitta?

Det kan jag inte skylla helt på elektrikern eftersom jag inte hade bestämt/köpt några lampor och inte heller bestämt exakt var de skulle sitta.

Hade jag vetat hur en installation ska se ut så hade jag sagt till honom att sätta 50cm elkl direkt eftersom jag visste att vilken lampa jag än väljer så kommer det inte stämma med röret. Nu var hans instruktion att förbereda fasad belysning vid varje dörr och då bestämda han själv var. Önskar han åtminstonde hade frågat....

/J

Trä på "hölje" från en skalad ekk så att det går in i röret en bit och klamra upp till lampan. Röret kanske man kan kapa lite till så att det inte sticker ut något. Synd att kabeln är lite kort, annars så hade jag gjort så att man gått med kabeln ut till fodret och gått upp efter det och sedan ut till lampan i skarven på fasadbrädorna. Täta rörutmynningen med typ silikon för utomhusbruk som går att måla på. Måla utmynningen och kabeln med fasadfärgen.
Bara litet tips för att få det lite snyggare. Kanske någon annan har tips för att kunna få till det snyggare.

Hm om ska lyxa till det så finns/fanns det elkanaler i trä.

Va typ 5 år sedan ja använde det så vet inte om dom finns kvar men dom va riktigt fina.

I regel sitter det en kopplingsdosa ovanför strömbrytaren till utelampan så det är inte svårt att byta fk till en kabel (EKK 3G1,5mm2)

Nädu.

Tycker att det är mer regel att det inte sitter några kopplingsdosor (tack och lov) utan att man har gått direkt från brytaren till lampan/rörmyningen

Självklart är närmsta dosa själva brytaren, inte så långt men antagligen några skarpa böjar. (Det är ju inte så noga längre då man kör med fördragen "slang")

Räcker det med ekk?

Får man sätta list direkt över fk'n eller måste man trä på rör först?

Är det el-ok att trä ekk hölje över fk'n?

Tack för hjälpen så länge, det finns ändå några olika sätt iaf.
/J

Fk:n får inte ligga lös i kanalen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.