Skulle montera ett uttag till spisen, när jah lyfte på locket till den gammala kopplingsdosan så fanns det 5st blå FK. Att se vilka som var fas är ju inget problem. Men har det någon betydelse hur jord eller nolla är kopplad.
 
Totte_S
Låt bli om du inte vet. ;) Dessutom måste en "kansjälv" varit i farten för så ska det inte se ut.
Läge att dra om så det blir riktigt gjort.
Men för att svara på din fråga, JA det har en livsavgörande betydelse hur det är kopplat. Jag tänker inte berätta hur det skall vara eftersom jag inte är behörig ;)
 
Min kompis elktrikern tittade in i proppskåpet igårkväll och gissa vad, den var felbyggd. Och så har den varit ända sen 50-talet. Så nu ska vi fixa till jorden.
 
Jag skulle dra om direkt!

mvh. luki
 
Jord & Nolla är det samma (PEN)så länge du inte har jordfelsbrytare
 
neutrla coh jord utgår iofs från samma jordtag, men det är inte ok att blanda ihop dom för det.

fel kan uppstå så att du spänningssätter jordade delar.

faller neutralledaren ur en kopplingshatt längre bort får du spänningssatt neutrallerade före brottet, och är den då kopplad till apparathöljen i egenskap av jord så blir dessa spänningssatta, vilketn är dåligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.