Ingen anning om vad det skulle kosta men det är en säkerhetshöjare för dig och ev familj så jag skulle ta in ett par offerter från olika elektriker och se vad det kan tänkas gå på, har du ingen jordfelsbrytare så häng dit den med

Hade denna diskussionen häromdagen. Det hela handlade om byte till moderna uttag. Skall jorden dras fram i samma veva och alla ojordade uttag bytas till jordade?
De apparater som vi kunde hitta som krävde jord var köksapparater typ kaffebryggare, diskmaskin... samt tvättmaskin och torktumlare. I köket och tvättstugan är det jordat redan tidigare. Den enda apparat som vi hittade i ojordat uttag som vill ha jord är datorn. Att köra datorn i ojordat uttag kan bli knepigt om du tänker koppla ihop den med andra apparater t.ex. TV'n. Om du har en laptop så klarar sig även den normalt med ojordat uttag.
Det är upp till dig sedan om du anser det vara värt pengarna att jorda hela lägenheten om ledningarna inte behöver bytas i vilket fall pga ålder.
Jordfelsbrytare tycker jag du skall låta montera i vilket fall.

/m

Jepp många datorer kräver jordat för att fylla ce märkningen. Plåtchassit bör vara jordat av säkerhetsskäl.

CRT monitorer ska definitivt jordas, i synnerhet som väldigt många använder jorden för att ladda ur stråldämpningen. Har sett några kul exempel på hur lågstrålande skärmar blev rena strålkanonerna utan jord

HUr testar man då om skärmen är hyfat lågstrålande. Enkelt tag ett a4 papper tryck det mot skärmen. Är skärmen högstrålande så räcker det statiska fältet för att "klistra" pappret mot skärmen

Hade en elektriker hemma i min gamla lägenhet (kanske 5 år sedan vid det här laget), han gav priset 300kr för att byta första uttaget, 200kr/st för resterande.
Sen brydde han sig inte om man bytte alla uttag i ett rum, eller bara vissa. Så sådär jätteseriös var han ju inte, om man säger så...

Halling>Kollade du om han drog fram jorden till uttagen eller bytte han bara uttagen? *ler skevt*

/Ken

Kanske en goddag-yxskaft-fråga... Men, har du kollat om du inte har jord framdraget till kopplingsdosorna, trots att det inte är draget ända ner till uttagen!? Ibland byggde man tydligen så, "bra att ha". Då fixar du ju det själv med låda gul/gröntråd och en packe jordade uttag!?

jord är en knepig fråga.

jag håller med om att skyddsjord i många fall är en klar säkerhet, men i många fall kan det tilloch med vara säkrare att inte ha någon jord alls, varken skyddsjord eller sann jord alltså.

detta pga fyrledarsystemet som fortfarande är mycket vanligt.

om en grävare elelr en råtta elelr något annat otyg skulle råka ha av en PENledare någon stans på vägen så får man nämligen den fina effekten att alla skyddsjordade delar plötsligt blir spänningsförande.

har man ingen jord i ett rum bör man tänka på att man int ehelelr ska ha någon sann jord, (armerat betonggolv, plåtelement, vattenledning eller liknande, inte heller antennuttag elelr telefonuttag, dessa är kopplade till jord)

har man till exempel plastmatta elelr parkettgolv och inga jordade föreål i rummet kan man inte sluta krets till jord och man kan för skojs skull gå å pilla eller lsicka i uttagen utan fara för liv och hälsa.
var dock försiktig med att pilla i båda hålen samtidigt då du fortfarande kan sluta krets mellan fas och neutral, mot det hjälper heller inte jordfelsbrytare.

jag har precis beskrivit tanken med att man itne får blanda jordad eoch ojordade uttag i samma rum.
förr så tänkte man att det räcker med jord ovanför diskbänken, sedan var det väl någon som dog när brödrosten blev spänningsförande som var kopplad i andra änden av köket, och man hade handen på diskbänken, så jag skulel gissa i början på 70-talet så tyckte man att man måste jorda hela köket, alla våtutrymmen offentlig utrymmen och så vidare, men torra rum hemma behövde intr jordas.
man tyckte att det var osannolikt att man skulle komma åt sann jord samtidigt som en spännignsförande del
man tänkte dock inte på att element är ganska stora, så det blev antagligen ett dödsfall till innan man bestämde att alla rum måste ha skyddsjord så att det inte blir några spänningsförande delar, eftersom det av oraktiska skäl är svårt att ha rum helt isolerade från sann jord.

så det var reglelverket ochtanken bakom.

nu till verkligheten.

har du inget som behöver skyddsjord så behöver du inte jorda uttagen då det inte skulle fylla någon funktion (annat än möjligen att kolla om det är neutralen eller fasen du bryter till din golvlampa med den enpoliga brytaren som sitter på sladden)

datorn kan du "snåljorda" till ett elementrör till exempel, men tänk på att det inte ska vara målat eller lackat för då får du inte ordetlig kontakt, och för guds skull jordfelsbrytare måste du använda vid en sådan koppling, annars kan det bli otäckt, gärna en 15mA.

detta för att bryta omedelbart om du skickar ut ström i elementröret, med tanke på spänningsfall osv kan du utsätta dina grannar för fara annars.

alltså jordfelsbrytare i uttaget du har dator och monitor om du snåljordar.

Snälla sluta INGEN snåljordning via nått gammalt element!. Klart emot regelverket.

definitivt emot regelverket, jag rekommenderar det inte, men pga det statliga våldsmonopolet kan jag inte göra annat än tala om hur om man absolut måste.

om du läste ordentligt så borde du ha sett att min rekommendation är att skyddsisolera snarare än att skyddsjorda.

Vad har våldsmonopolet, som utövas av polisen, militärer osv, med jordning att göra?

Jo visst varför i hela friden skulle du upplysa folk om att det går för isåfall? Det farliga med forum är att folk lätt tar saker för sanningar bara för att det är skriven text.

våldsmonopolet innebär att jag saknar laglig möjlighet att göra något åt saken.

om jag inte kan stjälpa så måste jag helt enkelt hjäöpa för att minimera skadorna.

bättre en snåljordad dator mej JFB om det skulle bli isolationsfel i datorn och spänningsförande chassi, än en ojordad dator med med jordförbindelser i rummet.

jag har bara sagt att det är bättre, jag har inte sagt bättre än vad och inte sämre än vad.

men detta är ett elforum, och inte ett forum för filosofi eller semantik.

får sätta som signatur "don't try this at home" för att gardera mig, hoppas jag int eblir avstängd pga "oaktsamma råd" eller liknande.

ödmjukast

m

På tal om jord så fick jag lustiga fenomen i min förra lya när de bytade till jordade uttag.
Jag fick en ground loop mellan antennuttag för TV och jorden i vägguttaget.
Visade sig som rullande mörka linjer på projektorn (bilden då alltså ;)) samt ett fasligt brummande i subben och högtalarna.

Går iofs lösa relativt lätt med en "bong" på antennuttaget men kan vara bra att veta när man jordar så man inte tror man gjort något fel :)

Lättaste sätt att leta groundloops är att koppla ut alla komponenter och sedan koppla in dem en åt gången. Börja med det ni upptäcker störningen på via ljud / ljus fenomen (i mitt fall förstärkaren eller projen) så ni lätt hittar källan.
- 1 Förstärkare, 2 DVD spelare, 3 video, 4 antenn till video (troligt att det kommer här), 5 TV, 6 antenn till TV (troligt också här) o.s.v.

Groundloopen uppkommer genom att det är potentialskillnader mellan de olika jordpunkterna i detta fallet uttagsjord och antennjord (som antagligen bara var spättad i marken i källaren om ens det). Sen blir det krypspäningar innen i apparaturen som skapar (o-)lustiga fenomen.

Lycka te
Boogie - bygger om kök - man

i mitt hus är antennen jordad till inkommande skyddsjord, men ändå uppstår groundloops i min anläggning.
min till slut desperata lösning var att koppla bort jorden från sub:en men det had ekankse varit bättre med en isolertrafo på antenn förståss...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.