Byggahus.se
1 : Byte häromdagen lampa i en yttabelysning till en lågenergi lampa. Lampan sitter på en gäststuga som står 5m från huset. jag tänder lampan innefrån huset. Sen igår kväll såg jag att lampan blinkar med ett svagt sken ? trots att den är astängd !! Hur kan det komma sig ?? Skruvade ur proppen som är till gäststugan och då slutade den blinka .

2: Ska dra in 380v i garaget från stolpen 5m bakom detta. Gräva ner kabeln tänkte jag slippa då det är fullt med sten. Så jag tänkte ha en luftledning den biten istället . Det finns väl det inget som förbjuder eller ? ???

2. Kolla om du inte kan lägga elen i en "pem" slang som används till vatten. Den ger skydd för kabeln. Då behöver du inte gräva så djupt

1. Jag har sett det fenomenet med en lysrörsarmatur i ett garage. Om brytaren är enfasig och sitter på nollan finns 230V fram till lampan relativt jord även med frånslagen brytare. På nåt vis räcker detta för att urladdningsröret i lampan/lysröret ska glimma lite.
Kanske nåt liknande de där "magiska kloten" som ger en blå ljusbåge mot glasväggen, och som man kan roa sig med i timtal?

RilleRock
gotlund skrev:
2. Kolla om du inte kan lägga elen i en "pem" slang som används till vatten. Den ger skydd för kabeln. Då behöver du inte gräva så djupt
Gäller inte 60 cm?
var hittar du det?

Undrar jag också!

+ mej :)

RilleRock skrev:
Gäller inte 60 cm?
var hittar du det?

Mellan mitt hus och Förråd så ligger det en gul slang med elen i.. (NCC som byggt) och den ligger inte på 60cm. Jag stötte på den när jag grävde för plattor (och slö som jag e kan jag garantera att den inte låg djupare än 20cm.

/J

Det fanns en tidigare tråd i våras om nedgrävningsdjup. Om jag minns rätt så gällde 60cm bara på allmän mark, enl. någon av de behöriga som uttalade sig i den tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.