4 048 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
El till uteplatsen.
Någon som kan råda mig i min planering?
Kommer att bygga om verandan och sätta tak. Idag finns ingen el på baksidan. Vi har inga lediga grupper utan elen måste tas från befintligt (eller bygga ut centralen men lite tidigt tycker jag).
Hur brukar ni elektriker fundera med tanke på vilken grupp som kan användas? Den som ligger närmast utebplatesen eller räknar ni på belastningen och tar denna även om den inte ligger närmast?
Jag tror mig att infravärme blir exkluderat inledningsvis, dvs lampor och något uttag för bruksel.
Mvh
Peter
Kommer att bygga om verandan och sätta tak. Idag finns ingen el på baksidan. Vi har inga lediga grupper utan elen måste tas från befintligt (eller bygga ut centralen men lite tidigt tycker jag).
Hur brukar ni elektriker fundera med tanke på vilken grupp som kan användas? Den som ligger närmast utebplatesen eller räknar ni på belastningen och tar denna även om den inte ligger närmast?
Jag tror mig att infravärme blir exkluderat inledningsvis, dvs lampor och något uttag för bruksel.
Mvh
Peter
Infravärme=defintivt egen grupp, kommer kanske en el-grill eller liknande också, vilket ger att infravärmen bör ha en egen grupp + att uttagen bör ha en egen grupp.
Uttagen ska dessutom vara skyddade av jordfelsbrytare då dessa kan användas utomhus!
Uttagen ska dessutom vara skyddade av jordfelsbrytare då dessa kan användas utomhus!
Ok.
Om jag fattar rätt:
- Dra fram en matning/rör etc från centralen till uteplatsen (dosa inne eller ute - inne så slipper man ekk från centralen??) för uttag, belysning mm.
- Dra fram ett tomrör från centralen för framtida infravärme. Skall man avsluta med en tomdosa och ett utloppsrör utomhus för att slippa ekk från centralen?
Mvh
Peter
Om jag fattar rätt:
- Dra fram en matning/rör etc från centralen till uteplatsen (dosa inne eller ute - inne så slipper man ekk från centralen??) för uttag, belysning mm.
- Dra fram ett tomrör från centralen för framtida infravärme. Skall man avsluta med en tomdosa och ett utloppsrör utomhus för att slippa ekk från centralen?
Mvh
Peter
När jag gjorde min uteplats så drog jag fram 5x1,5mm2 till en kapslad central och från den slang upp till vinden så att jag kan dra ut rör eller kabel till de platser som jag skall ha infravärme. I centralen sätter jag upp brytare, timer etc till infravärme och uttag.
jag drog 5G2,5 från en ledig 3-fasgrupp med jfb till ett kopplingsskåp inne på altanen. i det har jag en plintrad + kontaktor som styr infravärmen via en timer. 4 st 1000w värmare fördelat på faserna, dvs 1+1+2. sen lite belysning o uttag inne o utanför altanen samt ett 3-fasuttag 16A, kan vara bra när det är kallare ute till aerotemper, samt kanske till svets eller andra maskiner i framtiden...
Klicka här för att svara