Hej!

Jag har fått problem med med elinstallationen i huset. Jag har en jordfelsbrytare som inte verkar tåla en belastning på mer är 100-150 watt. För så fort jag försöker sätta igång, dator, tv, micro, ugn, häll eller lampor som tillsammans drar mer än 100 watt så slår jordfelsbrytaren ut hela huset direkt. Är sen något av detta på så går det inte att få igång det igen.  :'( Kan det vara något annat än jordfelsbrytaren som gått sönder?

//Mattias

Skulle inte tro att jordfelsbrytaren är trasig. Alla maskiner så som kyl frys m.m. har en liten läckström vilket gör att ju fler maskiner du har på ju mera läckström försvinner och den vanligaste jordfelsbrytaren löser ut om läckströmmen överskrider 30mA. Ett sätt är att splitta upp grupperna på 2st jordfelsbrytare då brukar det vara löst. :o

Det har du rätt i, men om jag inte har något inkopplat och alla säkringar utom en är avslagna och sen sätter igång en 500w lampa som fungerade utmärkt i förrgår på samma jack så smäller det direkt. Jag har provat i princip varenda säkring för sig och alla ger samma resultat om jag belastar den med något som kan tänkas dra mer ström än en 60 watts lampa.

Det jag gjorde igår var att bryta huvudströmmen för att byta en kontakt. Och om den säkringen där den kontakten sitter är på eller av spelar ingen roll för resultatet.

Jag skulle börja att mäta om jag har något fel mellan nollan och jorden. Om det är fel där mäste man separera alla nolledningar i centralen och mäta var och en för att se var felet är.

Har den fungerat riktigt någon gång?

Man får ju en känsla annars att den inte är rätt installerad.

Jag fick ett lustigt fel som kan vara likt ditt.

När vi satte dit en JFB på värme centralen så påpekade jag för elektriken om han kunde flytta anslutningen för diskmaskinen tillbaka till sin ursprungliga säkring.
Så gjorde han men glömde att flytta/såg inte att nollan var kvar i värmecentralen.

Resultatet blev att JFB löste ut så fort jag satte på diskmaskinen eftersom det blev en differans i strömmen.

Kanske samma??

Problemet är löst ;D

Det var en liten nollatråd som hade hittat vägen till jorden... Så har man lärt sig något nytt idag också.

Här såg man framför sig hur hela elsystemet gått upp i rök och hur pengarna skulle rulla... Tomten kanske finns ändå eller var det bara tur att man hittade felet? :D

Naturligtvis var det en enastående skicklighet bakom ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.