5 525 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Fel ledning till inbyggnadsugn.
Vi håller på att renovera köket i våran lägenhet. Har blivit en ganska omfattande renovering där vi bland annat drog fram nya kablar till häll och ugn.
Jag bad då elektrikern att dra fram trefas eftersom det var trefas till den gamla spisen. I mitt enfald :
så kollade jag aldrig att den nya ugnen verkligen krävde trefas, och nu har det visat sig att ugnen vi har köpt enbart går på 230V. Siemens tillverkar tydligen inte små inbyggnadsugnar för 400V längre. Hällen kunde vi däremot koppla in på den nya kabeln så det var inget problem.
Problemet är att kabelarean endast är på 1,5 mm i den framdragna trefaskabeln. Så jag kan inte koppla in ugnen till en av de faserna då ugnen är på 3,4kW. Säkringen är endast på 10A till varje fas och kabeln är för tunn.
Verkar som att jag måste dra fram en ny 2,5mm kabel direkt från gruppcentralen, eller? Någon som har ett förslag på en annan lösning hur jag skulle kunna utnyttja redan dragna ledningar?
Om det är möjligt vill jag nämligen undvika en ny kabeldragning då denna skulle bli utanpåliggande. Kan heller inte byta den redan dragna då den är inbyggd i väggar och inredning.
Tacksam för svar.
Jag bad då elektrikern att dra fram trefas eftersom det var trefas till den gamla spisen. I mitt enfald :
Problemet är att kabelarean endast är på 1,5 mm i den framdragna trefaskabeln. Så jag kan inte koppla in ugnen till en av de faserna då ugnen är på 3,4kW. Säkringen är endast på 10A till varje fas och kabeln är för tunn.
Verkar som att jag måste dra fram en ny 2,5mm kabel direkt från gruppcentralen, eller? Någon som har ett förslag på en annan lösning hur jag skulle kunna utnyttja redan dragna ledningar?
Om det är möjligt vill jag nämligen undvika en ny kabeldragning då denna skulle bli utanpåliggande. Kan heller inte byta den redan dragna då den är inbyggd i väggar och inredning.
Tacksam för svar.
Eftersom du har ett VP16 rör till spisen med 5 trådar á 1,5mm2 i, 400V, så är det inget problem att dra i 3 trådar á 2,5mm2, 230V.
Är det enklast och snyggaste eftersom du inte få använda 1,5mm2 till 16A. En 2,5mm2 kabelfeting är inte direkt snyggt att ha i ett nyrenoverat kök.
Hör med elektikern du hade hemma.
Är det enklast och snyggaste eftersom du inte få använda 1,5mm2 till 16A. En 2,5mm2 kabelfeting är inte direkt snyggt att ha i ett nyrenoverat kök.
Hör med elektikern du hade hemma.
Det kanske inte ligger i rör... :-?
För att röra till det så får man idag under särskilda förutsättningar faktiskt använda 1.5mm till16A men det är som jag fattar det högre skolan och definitivt en elektrikers sak att bedömma på plats
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 inlägg
Jag ställde frågan till min elektriker eftersom som jag också har en inbyggnadsugn på 3450W/16A. Det är enligt honom generellt tillåtet att använda den 1,5mm2-kabel som är monterad på förbrukaren om man använder anslutningsmaterial som är märkt 16A (stickpropp, uttag) och att uttaget är anslutet med 2,5mm2-kabel.mats_o skrev:
ja det är det eftersom förbrukaren inte är en del av den fasta förläggningen. Bla bättre kyla med luft runt kabeln istället för isolering runt röret men det är som sagt ibland tillåtet med 16A på 1,5mm i rör
elektrikern har gjort fel! man drar 2,5 mm2 matning från centralen till spisuttag även om den bara säkras med 10A, då finns möjligheten att senare säkra upp om det skulle behövas. eventuellt kanske en B13 normsäkring kan klara ugnen, men ligger hällen på samma så kanske det inte funkar 
prata med elektrikern som gjort installationen hur ni enklast löser problemet.
prata med elektrikern som gjort installationen hur ni enklast löser problemet.
Klicka här för att svara