6 023 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Induktionshäll - JFB
Brukar den kombinationen strula??
Jag såg här om dagen att vår induktionshäll inte var inkopplad på jordfelsbrytaren, och när jag pratade med ansvarig elektriker menade han att det skulle vara så..??
Tydligen hade han provat att koppla den på jfb men då hade den löst så han valde att lägga den utanför..??
Låter ju lite skumt för en lekman som mig - men men..
Rätt eller Fel - vad sägs..?
Kan man mäta i själva kontakten till spisen om den är rätt kopplad och hel (alltså så det inte är några farliga jordfel i själva hällen)?
Jag såg här om dagen att vår induktionshäll inte var inkopplad på jordfelsbrytaren, och när jag pratade med ansvarig elektriker menade han att det skulle vara så..??
Tydligen hade han provat att koppla den på jfb men då hade den löst så han valde att lägga den utanför..??
Låter ju lite skumt för en lekman som mig - men men..
Rätt eller Fel - vad sägs..?
Kan man mäta i själva kontakten till spisen om den är rätt kopplad och hel (alltså så det inte är några farliga jordfel i själva hällen)?
låter ju konstigt. som det diskuterats här ska hela huset vara på jfb. förutom livsuppehållande maskiner, på sätt o vis är ju en spishäll det- ingen spis=ingen mat?!?
man kan väl lägga hällen på egen jfb. funkar inte det så får väl läckströmmen mätas. är den för hög= över 30 mA ska väl hällen anses som defekt eller vad anser ni?
man kan väl lägga hällen på egen jfb. funkar inte det så får väl läckströmmen mätas. är den för hög= över 30 mA ska väl hällen anses som defekt eller vad anser ni?
Ja, visst låter det konstigt...
Kan man själv enkelt mäta läckströmmar - t.ex. med en multimeter e.dyl.??
Man blir ju lite orolig att använda hällen när den inte går att koppla via jfb - det indikerar ju att det är något fel på den - eller.??
Kan man själv enkelt mäta läckströmmar - t.ex. med en multimeter e.dyl.??
Man blir ju lite orolig att använda hällen när den inte går att koppla via jfb - det indikerar ju att det är något fel på den - eller.??
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Induktiva laster som en induktions spis är borde kunna ge eftersläp av strömen mellan fas och nolla som i sin tur får JFB att lösa. Detta problem kan ju upstå vid start av stor motorer mm oxå. Att köra helt utan JFB tycker jag är helt fel utan kanske sätta en 300mA JFB bara på spisen för brand skydd.
Tänker jag rätt så nej inte om den är jordad och du inte får ett jord/pen bortfall i centralen men all läckström är en risk och blir det tillräckligt mycket så har vi dessutom en brandrisk att tänka på
En bra broschyr om jfb:
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.964130fe7b18648b80001555/installera_jordfelsbrytare.pdf
Står inget om att induktiva laster löser jfb.
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.964130fe7b18648b80001555/installera_jordfelsbrytare.pdf
Står inget om att induktiva laster löser jfb.
Ok, men säg nu att det är ett "worst case scenario"...
Vad är det värsta som kan ha hänt med hällen - kan jag använda den nu över jul tror ni för det lär ju inte bli lätt att få hit en annan elektriker innan dess..
Jag har en rätt ok multimeter och en Fluke120 - kan jag själv mäta någonstans på hällen, kontakten e.dyl. för att få en uppfattning om något kan vara fel..??
Vad är det värsta som kan ha hänt med hällen - kan jag använda den nu över jul tror ni för det lär ju inte bli lätt att få hit en annan elektriker innan dess..
Jag har en rätt ok multimeter och en Fluke120 - kan jag själv mäta någonstans på hällen, kontakten e.dyl. för att få en uppfattning om något kan vara fel..??
Klipp från denna brochyr.Boussard skrev:
"Nätstörningar. Dagens jordfelsbrytare är mindre känsliga för störningar
som till exempel uppstår vid inkoppling av lysrör eller motorer."
Motorer en induktiv i startögonblicket om jag minns rätt i elläran. Och minns jag vidare rätt så det en JFB gör är att väga ström ut och in och skiljer det mer än 30mA i något ögonblick så löser den. Vid en större induktiv last så förskjuts in och ut strömmen några milisekunder och då kan JFB lösa.
Detta har nog ingen praktisk betydelse i sammanhanget, men fasförskjutningen som blir av bl.a. induktiva laster är mellan ström och spänning.
Inströmmen och utströmmen är alltid samma om inget läcker ut mot jord. Det går inte att fasförskjuta strömmen så att nettot inte blir noll.
Däremot kan det bli övertoner särskilt vid inkopplingsögonblicket, vilket kan göra att jordfelsbrytaren mäter fel och löser ut ändå.
Samtidigt blir det en högre ström genom kapacitanser, som kan vara kopplade mot jord och också bidra till att jordfelsbrytaren löser ut.
Elektronik kan ge likspänningskomponenter i elnätet, vilket också kan lura jordfelsbrytaren att lösa ut eller låta bli att lösa ut trots att det går en viss ström mot jord.
Inströmmen och utströmmen är alltid samma om inget läcker ut mot jord. Det går inte att fasförskjuta strömmen så att nettot inte blir noll.
Däremot kan det bli övertoner särskilt vid inkopplingsögonblicket, vilket kan göra att jordfelsbrytaren mäter fel och löser ut ändå.
Samtidigt blir det en högre ström genom kapacitanser, som kan vara kopplade mot jord och också bidra till att jordfelsbrytaren löser ut.
Elektronik kan ge likspänningskomponenter i elnätet, vilket också kan lura jordfelsbrytaren att lösa ut eller låta bli att lösa ut trots att det går en viss ström mot jord.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden